Under de senaste åren har det funnits en ambition att väcka liv i rallyklassikern Lappnatta. I helgen gick Kalix MK från tanke till handling för då återuppstod tävlingen som legat i malpåse sedan 2008.
Kenneth Andersson, Piteå MS, körde hem totalsegern i sin fyrhjulsdrivna Subaru Impreza och han vann före klubbkompisen Jan-Olof Renberg.
Bland de tvåhjulsdrivna ekipagen var Thomas Lahti, NMS Boden, snabbast.
– Det gick bra. Det var ganska snabba vägar och jag höll väl jämna steg med de fyrhjulsdrivna bilarna under den första sträckan men sedan när det blev mer uppkört och moddigt gick det inte för mig att hänga med, säger Lahti.
Rallyt avgjordes ute på Lomben utanför Kalix och det handlade om en sträcka som kördes tre gånger. Lahti är glad över att den anrika tävlingen nu har återuppstått.
– Det behövs här uppe för det är nog så lite tävlingar och Lappnatta är ju en klassiker så det är verkligen jättekul, säger han.
I VOC Mekonomen var det däremot knalltufft och när de tre sträckorna summerats var Lars Johansson, Boden NMS, snabbast. Han och kartläsaren Per Johansson var nio sekunder före Alexander Pettersson och kartläsaren Alexander Helmersson.
– ”Alexandrarna” var å flåsa oss i bakhasorna men jag lyckades hålla undan, säger Lars Johansson.
Göran Ahlström, NMS Boden, körde in på en tredje plats och det såg länge ut som om han skulle tvingas kasta in handduken eftersom hans Volvo 240 hade en trasig växellåda.
Men det blev ändå start – och det kan han tacka konkurrenterna Alexander Helmersson och Alexander Pettersson för.
– Jag sålde en växellåda till Göran helgen innan och då sa jag att han fick ringa om det var något som var fel med den och då ringde han i mitten på veckan och sa att den var trasig, berättar Alexander Pettersson.
Efter lite forskande hittade de en ny begagnad växellåda som de fick hjälp att montera ned.
– Sedan stack vi till Göran direkt efter jobbet så lådan var bytt när han kom hem från arbetet, säger Alexander Pettersson.
Och Göran Ahlström trodde knappt att det var sant först:
– Fy fan vilken grej vettu, de är guld värd de där grabbarna. Jag vart helchockad när jag kom hem och fick veta, säger han.
– Det tog en timme att ta ned och få dit den nya. Vi börjar ha svart bälte i att byta växellåda, säger Pettersson och skrattar.