Den tigerkyssen var efterlängtad

Äntligen satt den, Fredrik Tigers första SM-seger på hemmaplan.Men efter ett motorhaveri under fredagsträningen höll det på att gå snett igen.– Fick skruva till fem på morgonen för att fixa det här, flinar segraren som nu har SM-serien i ett järngrepp.

Foto: Martin Thelénius

Kalix2009-07-20 06:41
Lördagen i Vånafjärden var verkligen Fredriks dag - på alla sätt. En titt i almanackan bekräftar.
– Namnsdag, ja. Och elvaårig bröllopsdag, säger han direkt efter hustrun Maritas segerkyss.
Det ska visa sig att han har Marita att tacka för en hel del den här gången. På fredagens tidsträning kom ännu ett av haverierna Tiger nästan slutat räkna.
”Nu får du skärpa dig”
– Två kolvar gick, säger han och skakar på huvudet. Marita fyller i:
– Han surade förstås ihop och höll på att bryta tävlingen.
– Då sa jag åt honom: ”Nu får du skärpa dig. Det är bara att du skruvar”, förklarar hon bestämt.
– Hon läxade upp mig rejält, skrattar Tiger.
Det ”lilla” jobbet att riva maskinen och byta de skadade kolvarna tog till klockan fem på morgonen. Samlingen för kvalkörningarna började åtta
– Och inte kunde jag ju sova de tre timmarna heller, suckar han.
Men med åtgärdad maskin och något slags reservadrenalin i kroppen efter den sömnlösa natten gick allt perfekt på banan.
– I första kvalet tog jag starten och bara åkte, en ganska enkel resa faktiskt, beskriver han.
– I andra var Urban (Bergström) före ut men jag tog honom efter alternativspåret och körde in på andra bästa tiden. I tredje stämde allt perfekt och jag satte en kanontid, dagens snabbaste.
Så var det dags för finalen, med Thomas Öhman som också han gjort en strålande kvalrad i yttersta startspåret.
Därefter Tiger, Finnskogaföraren Bergström, Ljusdalsföraren Per Engstrand, Dalbyföraren Kristoffer Andersson och innerst Christoffer Johansson, Umeå. Starterna är fortfarande Tigers om inte svaga så åtminstone mindre starka punkt och så även den här gången.
Våldsam rullning
Öhman var klart först ut på rakan med Tiger bakom - men jagande Engstrand hade tänkt sig annat och försökte pressa sig upp på insidan med sin BMW E30.
Det slutade med en våldsam rullning där Engstrand landade på sidan i gruskurvan och spärrade vägen för samtliga utom Öhman och Tiger som hann förbi med decimetermarginal.
Loppet rödflaggades och Johansson tvingades bryta. Omstart - och det gynnade Tiger.
– Ju varmare däcken blir, ju bättre startar jag, ler han.
Startpositionerna var samma inför andra försöket. Skillnaden var att Bergström, som tryckt ganska tufft mot Engstrand vid första starten, nu i stället hamnade i tuff duell med Tiger ner efter rakan.
Men Bergström kunde inte matcha i kraft och tvingades släppa innan kurvan.
– Fast när Urban och jag började trycka tappade vi mot Thomas som fick fritt fram att ta ledningen, menar Tiger.
Det satte Tiger i klassiskt jaktläge bakom Älvsbyföraren. Normalt en riktigt svår sits men Kalixbanans giftiga gruskurva spelade åter igen huvudrollen när Öhman på tredje varvet drev ut en aning.
Ökade ut SM-ledningen
Tiger kunde retsamt lätt gå förbi på insidan och saken var klar. Öhmans ord efter andraplatsen var garanterat ingenting mot vad som sades i bilen
– Nöjd är man inte. Att jag drev ut där nere, helvete, det är ju mitt eget fel, utbrister han.
– Trodde verkligen inte Thomas skulle missa där. Men den är besvärlig, lite för fort i gruset så är det kört, säger Tiger som i gengäld fick den bästa dagen på hemmabanan någonsin. SM-ledningen ökade ytterligare men trots den totalt sett strålande säsongen vågar han inte ens gissa utfallet vid ”storfinalen” i Götene den 19:e september.
– Nej – sista tävlingen avgör allt och det är den som räknas oavsett hur det gått hittills.
Men han har i alla fall oddsen med sig den här gången, Tiger.
MARTIN THELÉNIUS
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om