Publikfest i SHL – folktomt i SDHL

De är regerande mästare – och serieledare – men har ett lägre publiksnitt än någonsin. ”Vi har frågat många av de som har säsongskort varför de inte går på matcherna och de flesta har angett bristen på tid som den främsta anledningen. De hinner knappt gå på alla matcher i SHL, och prioriterar bort matcherna i SDHL. Vi kommer alltså att behöva hitta en ny publik”, säger Luleå Hockeys klubbdirektör Stefan Enbom.

Foto: Pär Bäckström

Ishockey2021-10-20 13:38

Intresset för de två hemmamatcher deras lag i SHL har haft sedan publikrestriktionerna hävdes var stort, och mycket talar för att det kommer bli fullsatt även på torsdag, då de möter Leksand.

– Det är otroligt glädjande, säger Stefan Enbom.

Han fortsätter sedan:

– Men jag tror att vi maxade innan pandemin, jag tror inte det är möjligt att ha ett högre publiksnitt än vad vi hade den säsongen. Vissa matcher kommer det ju 4 800 oavsett vad vi gör, och de drar ned snittet.

I SDHL har de ett publiksnitt på 381.

– Publikintäkterna är högre än tidigare säsonger, men det var en större del av säsongskortsinnehavarna som gick på matcherna då. Vi har frågat många av de som har säsongskort varför de inte går på matcherna och de flesta har angett bristen på tid som den främsta anledningen. De hinner knappt gå på alla matcher i SHL, och prioriterar bort matcherna i SDHL. Vi kommer alltså att behöva hitta en ny publik. Vi har tittat på hur Luleå Basket gjort och kommer att fokusera på barnfamiljer, och försöka få de tjejer som spelar hockey att börja gå på matcherna, säger Stefan Enbom.

Gör ni tillräckligt?

– Det gör vi inte. Men vi är inte så många. Vi kom inte heller igång med den matchspecifika planeringen förrän i början av september, eftersom det var först då vi visste att vi skulle få ha publik på matcherna, normalt sett brukar vi sätta igång med det i början av maj. Jag tror inte att folk förstår hur mycket arbete det innebär. Och jag som vet hur hårt alla jobbar blir lite ledsen när vi får kritik för att vi inte gör tillräckligt. 

Han tycker att spelarna i SDHL-laget förtjänar mer publik.

– Det är samtidigt fler än någonsin som ser deras matcher, det är bara det att en stor del väljer att se dem på tv. Nu för tiden sänds ju alla matcher. Premiären sågs av drygt 200 000, det är nästan i nivå med hur många som ser SHL-matcherna TV4 visar. För några år sedan visades bara en del av matcherna på tv. Förhoppningsvis gör det att intresset växer, och fler börjar komma hit till Coop Norrbotten Arena, säger Stefan Enbom.

För tre säsonger sedan hade de ett publiksnitt på 831, men då arrangerade de en gratismatch, som sågs av 6 220 åskådare.

– Det är möjligt att vi gör om det och då går ju publiksnittet upp igen, säger Stefan Enbom.

Sedan fortsätter han:

– Men det är fler betalande åskådare som behövs för att vi ska kunna skapa bättre förutsättningar för spelarna, och vi måste arbeta långsiktigt. Att bygga upp det intresse som det finns runt SHL-laget har tagit många år, och vi har inte haft ett lag i den här ligan speciellt länge.

Fakta

Så här mycket publik har de båda Luleålagen haft på sina matcher:

SHL

11/9: Luleå Hockey–Linköping – 2 112

25/9: Luleå Hockey–Örebro – 2093

2/10: Luleå Hockey–Oskarshamn – 6 150

9/10: Luleå Hockey–Växjö – 6 150

SDHL

18/9: Luleå Hockey–SDE – 347

19/9: Luleå Hockey–AIK – 307

22/9: Luleå Hockey–Modo – 284

2/10: Luleå Hockey–Djurgården – 704

3/10: Luleå Hockey–Linköping – 357

9/10: Luleå Hockey–Leksand – 263

10/10: Luleå Hockey–Brynäs – 404

Fotnot: Restriktionerna som begränsade antalet tillåtna åskådare i Coop Norrbotten Arena till 2 200 togs bort den 29 september. Matchen mellan Luleå Hockeys och Leksands lag i SDHL spelades i LF Arena i Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!