Luleå Hockey fortsätter satsningen på arenan. Förra säsongens mångmiljonsatsning fick önskat resultat då publiksnittet ökade med 416 personer per match till 5 363.
Förhoppningen är att satsningen på teknik och kommersiella ytor ska öka intresset ännu mer.
– Givetvis gör vi det här för att göra helhetsupplevelsen ännu bättre, säger marknads- och försäljningschefen Peter Jidström.
Även om stora delar av publiken ännu inte kommer att märka av satsningen ännu så kommer en del i den att synas på sikt.
– Våra tekniker går just nu en utbildning för att lära sig Blacktrax-systemet. Vi har två killar från England som håller i utbildningen och vi kommer att starta på en låg nivå för att långsamt utveckla användandet.
Vad är Blacktrax?
– Det är ett spårningssystem som styrs av en liten puck som man fäster på spelarnas hjälm. Via den pucken kan vi välja spelarna som vi vill följa och projicera bilder på isen av, förklarar Jidström.
Går det att använda systemet till något annat?
– Vi hoppas att vi ska kunna koppla Blacktrax till statistiksystemet och på så sätt snabbt lägga ut statistik på spelare som till exempel gör mål.
Men det blir inte direkt?
– Nej vi måste mogna in i systemet. Men vi kommer att utveckla systemet mer och mer för att på så sätt ge publiken en ännu bättre produkt. Vi har fått mycket feedback från andra klubbar och publiken att vi redan under förra säsongen var riktigt bra på det vi gjorde och det ska vi vara stolta över.
När kan ni använda systemet för att hjälpa tränarna?
– Det är svårt att svara på, men förhoppningsvis sker det inom en rimlig framtid. Vi ska komma till att vi ska kunna plocka ut tekniska detaljer i spelet också, säger Jidström.
Vad kostar den här satsningen?
– Inte mycket faktiskt för det är inte ny teknik utan en vidareutveckling av mjukvaran i den teknik vi satsade på för ett år sedan.
Är ni först i SHL med tekniken?
– Vi är absolut marknadsledande i Sverige och nästan ledande i Europa när det gäller hockey.
Att satsningen som inleddes förra säsongen har fått önskad effekt visar sig om inte annat på publiksiffrorna. Under förra säsongen hade många av lagen i SHL problem med att behålla publiken samtidigt som Luleå Hockey gick motsatt väg.
– Det är viktigt för klubben att folk vill se vår produkt och försäljningen av årskort har stigit med drygt tio procent sedan förra säsongen, säger Jidström.
Hur finansierar ni renoveringen av de kommersiella ytorna?
– Vi har fått ett nytt sponsoravtal som ger oss nyrenovering av de kommersiella ytorna. Det kommer att bli ”top notch” på alla ytor där du kan sitta och kolla ishockey samtidigt som du tar en bit mat.
Kommer du vara nervös när det nya ska sjösättas?
– Antagligen inte lika nervös som jag var förra året. Då stod jag som en skallra på läktaren och skakade, men vi fick ganska snabbt svaret på att det funkade och då släppte nervositeten, säger Jidström avslutningsvis.
Lördag den 14 september drar SHL igång igen och då ska delar av renoveringen vara klar.