I helgen är det dags för stor motorfest ute på Kalix motorstadion. Då körs SM i rallycross och i klassen under Supercar, där bland andra Kalixföraren Fredrik Tiger tävlar, där huserar klubbkompisen Mikael Sandberg.

Hans klass heter Supernationell Klass 1 och han rattar en 400 hästkrafter stark bakhjuldriven Ford Fiesta. I fjol vann han Norrlandsveckan i den klassen men i år har han valt att enbart koncentrera sig på SM.

– I fjol dubblade jag och körde både SM och Norrlandsveckan och det slet oerhört på bilen. Vi höll på att skruva ihjäl oss, säger han.

Artikelbild

| FLERA BÄDDPLATSER. Den nya bussen rymmer båda honom, sambon Victoria Kenning och de övriga i teamet.

Ett så flitigt tävlande tärde också på ekonomin.

– Jag vet inte hur mycket det kostade, jag har väl inte velat summera, men dyrt blev det i alla fall, säger han.

Så i år har han valt att enbart satsa på SM.

I helgen kördes SM-tävlingar i Älvsbyn och där tog han sig till A-final som tredje förare vilket innebar att han fick starta i andra ledet i A-finalen.

Artikelbild

| NY BUSS. Inför den här säsongen har Mikael Sandberg också byggt om en turistbuss till racebuss. Med den kan han nu åka på tävlingarna runt om i Sverige.

– Jag låg tvåa största delen av hela finalen. Men jag hade en krängningshämmare som var helt förstörd så bilen var lite bångstyrig så det blev en del misstag på grund av det, säger han.

När han tog ”alternativet” kom han ut som fyra och lyckades hålla den placeringen. Han avancerade därmed, från en fjärde- till en tredjeplats, i totalställningen i SM.

Artikelbild

| BIL PÅ PLATS. Längst bak i bussen får tävlingsbilen plats.

– Jag är väl inte helt nöjd med att bli fyra i Älvsbyn men det gick inte som jag ville i och med problemen som satt i bilens bakaxel, säger han.

Men nu gäller det att blicka framåt. I helgen är det tävlingar på hemmaplan och med tanke på vad Sandberg har presterat där tidigare så borde det kännas lite småkymigt.

– Jag har brutit samtliga gånger jag har startat i Kalix, säger han.

Han har hunnit med att tappa ett bakhjul i sista kurvan i semifinalen i fjol. För två år sedan voltade han och fick återvända hem med en riktigt bucklig bil.

Det har också handlat om havererade växellådor och två skrotade motorer.

– Det är så mycket så jag vill knappt tänka på det. Det har gått lite troll i det här hemma, säger han.

Men det vill han som sagt ändra på nu till helgen.

– Jamen självklart. Någon gång måste det ju vända och det hade ju varit skönt om det hänt nu, säger han.

Vad har du för målsättning när du ställer dig på startlinjen i Kalix?

– Det är att vinna. Det finns inga andra alternativ. Hur det då går är en annan sak men det finns inget annat i sikte.

Sandberg har också byggt en helt ny racebuss. Det handlar om en fullstor turistbuss som har byggt som så att hela teamet kan resa bekvämt på alla tävlingar i Sverige.

Och där har han verkligen svarat för en femstjärnig bedrift eftersom han har skött helt renoveringen helt på egen hand.

– Ja, jag har gjort det mesta själv men jag har också fått fin hjälp och stöttning från kompisar som har ställt upp när det har behövts, säger han.

Sedan guidar han NSD genom den fina bussen och det är inte utan stolthet som han visar allt som har gjorts. När två sovrum har passerats kommer vi till en dörr som leder in till ett garagutrymme längst bak.

– Och här inne har vi bilen, säger han och öppnar upp dörren.

Där står den gula lilla Ford Fiestan.

– Bilen ska vara i toppskick till helgen, säger han och tittar på den.

Efter tävlingarna i Kalix kommer man också att tävla på Solvalla och i Götene innan SM-medaljerna delas ut.

Vad krävs för att vinna ett SM?

– För att kunna vinna ett SM måste man vara jämn. Man får absolut inte bryta i tävlingarna.

Då gäller det att komma i mål också hemma i Kalix?

– Exakt (skratt).