Notvikens chansning: Budgeterar för publik omgång 1

Vi har levt ett år med pandemin. Hur klarade klubbarna den här tuffa prövningen? Notvikens IK DFF gör ett överskott – men har ett svårt år framför sig.

Notvikens IK DFF och B

Notvikens IK DFF och B

Foto: Montage

Fotboll2021-02-18 07:03

Sponsortappet är en svår fråga som Notvikens IK DFF kämpar med just nu. Det säger ordföranden Börje Lööw.

– Det ser betydligt sämre ut. Många sponsorer hade redan betalat för 2020 innan pandemin kom. Nu har de levt resten av 2020 med coronaviruset och har fortfarande 2021 framför sig.

Notviken har tappat flera sponsorer som backat av på grund av pandemin.

– Det finns de branscher som, med all respekt måste man säga, har gått riktigt dåligt och då förstår vi att de måste dra i handbromsen när de ska sponsra.

Förlorar ni stora sponsorer?

– Det är inte några jättesummor ännu, men så fort vi tappar någon här och där så blir det mycket. Vi har hela året vi måste jobba hårt med den här frågan, säger Lööw.

Utan att nämna summan, bokslutet är ännu inte reviderat, så säger ordföranden att Notas har gjort "ett starkt år" 2020.

– Vi var tidigt ute med sponsorerna, vi fick bra coronastöd och dessutom var säsongen halverad och det gav minskade utgifter i resor, mat, domare, planhyror och så vidare.

Notviken har lagt en budget för 2021 och i den har Börje Lööw räknat med publik redan i första omgången.

– Det är en jävligt vansklig fråga. Vi får se vad det blir, får vi ha publik skulle det vara guld värt för oss.

Men ni har budgeterat för publik?

– Mellan 100 och 200 per match.

Det låter som en djärv chansning efter att ha sett hur 2020 var.

– Det kan man tycka, men en budget är också ett levande material. Vi får ändra den om den inte håller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!