Heraldik är benämningen för läran om vapensköldar – eller som det inom idrotten enkelt kan översättas till – klubbmärken. Leonard Jägersköld Velander är en av Sveriges mest initierade fotbollsfantaster, och har fattat ett så pass stort intresse för "fotbollens heraldik" att han 2017 gav ut en bok titulerad just det.
Vad är det som är så intressant med klubbmärken?
– Vad är det som inte är intressant med det (skratt). Det kanske låter som ett väldigt smalt ämne, men det finns faktiskt hur mycket som helst att berätta om en förening utifrån dess klubbmärke. För ett bra gjort klubbmärke är ju en sammanfattning av både klubbens identitet, historia och supportrar. Lyckas en klubb förmedla allt det så finns det oerhört många berättelser utifrån ett enda litet märke, säger Jägerskiöld Velander.
Därför pratade Sporten med experten för att se vad han tycker om klubbmärkena inom den norrbottniska fotbollen. Efter att ha tittat igenom länets alla emblem har han valt ut ett antal han finner extra intressanta, samt tagit ut en topplista på länets fulaste respektive snyggaste emblem. Något som vi kommer att publicera under de kommande dagarna.
Vad är det första du tänker på när du hör om norrbottnisk fotboll?
– På grund av min kära kollega Erik Niva går den första tanken till Malmberget och Malmbergets AIF. Sen har jag även råkat på Piteå IF ett antal gånger genom livet, så det är väl främst i de två klubbarna jag landar.
Vad är det som gör ett klubbmärke bra?
– Det finns tre olika lager när det kommer till klubbmärken, och för att vara riktigt bra ska man ticka i alla dessa boxar. Det ena är det estetiska, det som slår en först och gör att man känner igen märket. Det andra är det jag var inne på innan, det jag själv tycker är väldigt viktigt, alltså identitet och historia. Klubbmärket är egentligen den minsta gemensamma nämnaren mellan supportrarna och deras klubb, och därför är det viktigt att visa vad som knyter samman klubben med dess supportrar, säger han och fortsätter:
– Detta har tyvärr dock försvunnit i många moderniseringar av klubbmärken de senaste åren, och då kommer vi in på den tredje delen – hur bra märket kan marknadsföras. Globalt ser vi idag att de klubbmärken som tidigare handlat om identitet och historia, idag mest handlar om marknadsföring och att göra emblemen mer avskalade. Denna trend har dock ännu inte fått speciellt stort fäste i Sverige.