På onsdagen deklarerade Nent Group att man köpt tv-rättigheterna till Damallsvenskan från och med säsongen 2022 fram till och med säsongen 2026. Det innebär att alla matcher kommer att streamas på Viaplay, samt att minst två matcher per vecka ska sändas i TV6.
– Det känns såklart jätteroligt. Jag tror detta är perfekt för att intresset kring Damallsvenskan ska öka ännu mer, och att detta är helt rätt steg för att fortsätta utveckla ligan, säger Maja Green.
När den 26-åriga backen inte spelar fotboll jobbar hon på bank. Bland arbetskollegorna finns även medspelarna Cecilia Edlund och Astrid Larsson.
– Ja, så vi var några stycken som satt tillsammans på jobbet när den här nyheten kom. Alla blev förstås väldigt glada.
De senaste säsongerna har Sportbladet streamat Damallsvenskan via sin playtjänst. Nu tar alltså Nent Group och deras streamingtjänst Viaplay över rättigheterna. Maja Green hoppas att det nya avtalet ska nå en bredare tv-publik.
– Jag tror att intresset för ligan kommer att fortsätta öka. Vi ser redan att det är på väg upp och att många tittar på matcherna, därför känns det också kul att en ännu större satsning nu görs.
Enligt uppgift är det nya tv-avtalet värt omkring 20 miljoner kronor. Per Embertsén är tillförordnad ordförande i PIF-dam, men vet i nuläget inte hur klubbens ekonomi kommer att påverkas.
– Det finns väl ingen som gått ut och bekräftat några exakta summor. Det kan inte jag heller göra, för jag har inget annat än de obekräftade siffror som jag sett i media, säger han.
Det är ligaorganistionen Elitfotboll dam (EFD) som bestämmer hur intäkterna ska användas.
– Vi är såklart också en del av EFD och ska vara med och fatta beslut. Vi får se om pengarna delas rakt ut till klubbarna eller om det blir någon annan villkorlig lösning. Tanken är att vi ska diskutera det vid årsskiftet.
Per Embertsén är osäker på vad föregående tv-avtal genererade, men tror att de 20 miljonerna som det nu ryktas om – även om 14 klubbar ska dela på kakan – kommer att ge PIF-dam lite mer än förut.
Oavsett vad intäkterna blir tror han att avtalet kommer att lyfta damfotbollen generellt.
– Någonstans betyder detta att attraktionsvärdet gått upp väsentligt. Nu blir rikstäckningen större och den allmänna statusen och det mediala värdet kring damfotbollen ökar. Det känns bra.