Under sina tio år som kartingförare har Andreas Bäckman ett långt CV med vinster och pallplatser från tävlingar i både Sverige och Europa.
Den största vinsten i samlingen är VM-silvret i Portugal för ett år sedan i Rotex DD2-klassen.
Första helgen i september ska han delta i VM igen men denna gång i KZ, en högre klass där alla världens bästa kartingförare ska göra upp om medaljerna.
– Är jag bland de tio bästa så är jag riktigt nöjd. Förra året i VM i Frankrike kom jag på en femtonde placering i samma klass, jag hoppas att jag är bättre i år, säger Bäckman.
Han fortsätter:
– Jämfört med Rotax är det inte lika många bra förare som det är i KZ då alla de bästa förarna i hela världen ska mötas i en klass. Till och med en Formel 1-förare ska vara med och köra in den klassen som jag ska vara med i, säger han.
Det är 35 år sedan VM arrangerades i karting i Sverige. Då, 1981, avgjordes tävlingen i Kalmar och i år är det Kristianstad som står för mästerskapet. Bäckman är väl bekant med den banan som förarna ska köra. Bland annat körde han SM där i år – då slutade han på en sjätte plats.
– Jag har fått köra ganska mycket på just den banan och det är en bra uppladdning, säger han.
Hur har din träning sett ut i år?
– Jag har till exempel inte tränat så mycket i år, istället kört många tävlingar. Eftersom det är tävling i princip varje helg blir det ganska mycket och man lär sig egentligen mer på en tävling än på träning. På tävling kör man mot andra och det är då man utvecklas.
Under EM i Belgien, som kördes för två helger sedan, kom han på en tolfte placering.
– Det var ändå rätt bra med tanke på att jag kör i den tuffaste klassen i hela världen. Man kan egentligen jämföra den med Formel 1 då de bästa förarna är i samma klass. Alla förare är verkligen i toppen på VM, alla de bästa förarna och de bästa teamen. Att vara tolva på EM är egentligen samma sak som att etta i en annan klass, säger han.
Hemligheten bakom framgångarna både i Sverige och utomlands har varit att köra många tävlingar utanför Sveriges gränser.
– Både fart och racesituationer har jag lärt mig mycket utomlands. I början hängde jag inte riktigt med fartmässigt eftersom banorna är mycket "greppigare" på grund av värmen. I karting handlar det om att kunna ta det greppet med däcken och det gäller att lita på bilen för att kunna köra snabbare. Det var den stora skillnaden egentligen och att alla förare är mycket bättre. I Sverige är det topp fem som har chans att vinna, utomlands är det topp 20. Nivån är mycket högre utomlands.
Hur tar du en motgång?
– Först är jag väldigt besviken men efteråt börjar man tänka på det som gick bra. Oftast är inte allting dåligt när man kör en tävling och skulle allting vara dåligt tänker jag att det alltid kommer nya tävlingar. Man måste alltid tänka framåt.