Bodens BK tvingas anpassa kostymen till tvåan: Framtiden törs man inte spekulera i
Bodens BK ramlade ur division I förra året och har anpassat kostymen efter det.- Jag är inte orolig för 2009. Men framtiden törs man inte spekulera i, säger Ingemar Ek, klubbdirektör.
Ingemar Ek, Bodens BK.
Foto:
- Men hittills har vi inte märkt så mycket av finanskrisen. Det har mest varit att folk pratar om den.
BBK har inga stora multinationella företag som sponsorer, men desto fler mindre och lokala. Totalt är antalet sponsorer 360.
- Genom att vi har många mindre så är vi inte så känsliga om någon hoppar av. Men vi har trogna sponsorer som gett oss fortsatt förtroende. Ännu har vi dock inte hunnit bearbeta alla.
Arenan hjälper
Ek säger också att BBK har draghjälp av Boden Arena i jobbet med sponsorer.
- Sponsorerna vet att de inte enbart syns av fotbollspubliken och utan även i flera andra sammanhang. Till exempel konferenser, bröllop och stora evenemang.
Samma publik som i fjol
Sponsorerna är den överlägset största inkomstkällan, men Ek räknar också med god publikintäkter.
- Vi har budgeterat för lika mycket som i division I. Skillnaden är att nu kommer vi att få större publik som stöttar bortalaget. Det hade vi inte i ettan. Nu kommer det folk från Luleå, Alvik och Piteå.
Ek räknar med att framförallt en match som locka storpublik: derbyt mot IFK Luleå i början av augusti.
- Men bästa annonsen är serietabellen. Det är bara att titta på Luleå Hockey.
BBK har minskat på personalsidan. Man har tagit bort en heltidstjänst på tränarsidan, sportchef och en ekonomitjänst på halvtid.
Totalt ligger lönebudgeten på 3,2 miljoner och den inkluderar all personal inom BBK Fotboll.
Ek har jobbat i BBK sedan 1998 och sålt reklam i 25 år.
Är det tuffare idag än för tio år sedan?
- Nej, det tycker jag inte .
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!