Efter succén - nu satsar Kiruna på SM även 2012

Björklidens SM blev en succé och nu hoppas arrangörerna kunna gå vidare och satsa på fler stora tävlingar.- Vi vill etablera en internationell cup på Nordkalotten, säger Jan Klein, ordförande i Kiruna BK alpina.

Toni Franz, tävlingsledare, Thomas Sjödin, nationellt ansvarig hos Svenska skidförbundet och Jan Klein, ordförande i Kiruna BK alpina. Nu satsar de på SM även 2012.

Toni Franz, tävlingsledare, Thomas Sjödin, nationellt ansvarig hos Svenska skidförbundet och Jan Klein, ordförande i Kiruna BK alpina. Nu satsar de på SM även 2012.

Foto: Leif Hammarström

BJÖRKLIDEN2010-04-22 06:00
Mästerskapsarrangörerna fick en mardrömsstart med dåligt väder, som innebar stora störningar för störtloppet och fredagens superkombination kunde inte genomföras - men de avslutande slalomgrenarna avgjordes under utmärkta förhållanden.
- Vi har visat att vi kan och att vi har kompetensen. SM har blivit ett bra avstamp mot framtiden. Vår huvudsponsor LKAB är också nöjd och vill fortsätta att samarbeta med oss och förbundet, säger Jan Klein.
"Vill ha fler tävlingar i norr"
Förhoppningen är att kunna starta en cup med tävlingar i Gällivare, Björkliden och Narvik.
Knappast till nästa år, men väl till 2012.
På Svenska skidförbundet noterar man med belåtenhet att SM kunnat genomföras i Björkliden och den nya störtloppsbanan gör också orten extra attraktiv.
- Åre ska ha SM nästa år. Men 2012 kan det väl vara dags för Björkliden igen, säger Thomas Sjödin, nationellt ansvarig.
Toni Franz, tävlingsledare, säger:
- Vi har gjort ett bra arrangemang och nu är frågan om ett nytt SM ställd. Vi hade finalerna i Europacupen 1999, nu har vi haft SM och jag ser egentligen inget hinder att vi inte ska kunna satsa vidare.
KBK ska i slutet av månaden träffa representanter för Gällivare för att diskutera tävling, men också träning.
Sedan tidigare har man kontakter med Narvik.
- Vi vill gärna ha fler tävlingar i norr, både i början och slutet av säsongen. Helgens tävlingar i utmärkta förhållanden var bästa tänkbara marknadsföring, säger Thomas Sjödin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!