Tvingas avstå Europaspel: "Vi mäktar inte med det"

Luleå Basket vill spela i Europa, men ekonomin sätter stopp. Efter över två års letande står klubben fortfarande utan huvudsponsor. "Jag trodde faktiskt att varumärket var mycket starkare och att intresset skulle vara större än det varit", säger klubbdirektören Christer Sehlin.

För tredje året i rad kommer Luleå Basket inte att spela i Europa.

För tredje året i rad kommer Luleå Basket inte att spela i Europa.

Foto: Pär Bäckström/ Frilans

Basket2022-06-27 15:17

Pandemin har satt stopp för Europaspel de senaste två åren.

Men trots att stora delar av världen öppnat upp igen kommer Luleå Basket inte anmäla sig till någon turnering denna gång heller. 

– Långsiktigt är planen att spela i Europa och det har vi gjort ända fram till pandemin slog till. Då valde vi helt rätt att backa för det var alldeles för osäkert samtidigt som vi gjorde stora kostnadsnerdragningar varav det var en, säger Christer Sehlin. 

Varför blir det inte Europaspel nu?

– Med tanke på att vi inte har någon huvudsponsor klar så är det fortfarande för mycket pengar. Vi har också en elitlicens som är på väg att börja gälla så vi måste ha ett positivt kapital för att få spela i serien. Vi har känt att den delen är viktigare än att spela Eurocup ett år, men det kommer längre fram, säger Sehlin.

Att inte kunna erbjuda Europaspel kan göra det svårare att värva spelare.

– Hade vi fått välja själva så är det klart att vi hade velat vara med, men det är en utmaning då det är en hel del kostnader och lite intäkter. Ska man satsa 600 000 kronor på att vara med i Eurocup för att agenter, förbund, spelare och coacher tycker det är bra, eller ska vi lägga pengarna på att försöka vinna ett SM-guld?, säger Sehlin och konstaterar:

– Vi mäktar inte med Eurocup just nu. 

Tidigare huvudsponsorn Rikshem avslutade sitt samarbete med klubben våren 2020. Sedan dess har Luleå Basket letat efter en ny, men det har gått trögt. 

– Förhoppningen var att vi skulle ha en huvudsponsor klar den till den här säsongen, men nu hoppas vi kunna ha det klart till efter årsskiftet, säger Christer Sehlin.

Varför har det varit så svårt att hitta en ny huvudsponsor?

– Det har inte varit en huvudfråga för företag under pandemin. Jag vet om att det inte är så många som klarar av att ta den rollen, men med tanke på allt som händer nu och hur man ska jobba med kompetensförsörjning och employer branding tror jag definitivt det är en bra möjlighet för många bolag att skapa en win win-situation.

Någon på gång?

– Vi har varit nära, men det blev inte av på grund av olika skäl. Nu är det ingen som är jättehet och klar på en månad. Det kommer vara en längre process som vi kommer behöva jobba med. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!