Startar swishkampanj: "Vill slå publikrekord"

Coronaviruset avslutade säsongen flera månader för tidigt och slår hårt mot klubbens ekonomi. Då startar BC Luleå en swishkampanj för att försöka slå publikrekordet i Svenska basketligan.

BC Luleå har startat en swishkampanj för att försöka slå publikrekordet i SBL. (Arkivbild)

BC Luleå har startat en swishkampanj för att försöka slå publikrekordet i SBL. (Arkivbild)

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Basket2020-03-16 21:25

Säsongen avslutades redan innan den sista grundseriematchen var avslutad. Men det stoppar inte BC Luleå från att försöka slå publikrekordet i Svenska Basketligan (SBL) genom att starta en swishkampanj på sin webbsajt. Den som väljer att stötta klubben ekonomiskt köper en fiktiv biljett till den 27 mars.

Det datum där norrbottningarna skulle ha spelat sin första kvartsfinalmatch. En match där Norrköping Dolphins mest troligt hade stått för motståndet om kvartsfinalserien hade spelats som planerat.

 En kampanj likt den som bland annat Luleå Hockey startade tidigare när SHL-säsongen avslutades i förtid.

– Som det ser ut för jättemånga klubbar och företag i landet just nu så slår det här med coronaviruset hårt mot ekonomin och det gäller även oss. Vi fick önskemål från fans att vi skulle göra något liknande, vi har sett att Luleå Hockey och Jämtland Basket gjort något liknande, säger Max Wiik, Kommunikatör och medieansvarig i BC Luleå.

Det nuvarande publikrekordet i SBL är 11 368 personer från när Alvik mötte Magic M7 i Globen säsongen 1999/2000.

– Vi har pratat internt under säsongen att vi skulle göra någon match och på riktigt slå rekordet. Vi har haft en dröm att spela i Coop Norrbotten Arena men nu är ju inte det möjligt. Då tänkte vi att vi gör på det här sättet istället, då vi vet att det finns privatpersoner som vill stötta oss, säger Max Wiik och fortsätter:

– De som köper onumrerade nu får man två biljettcheckar att hämta ut till nästa säsong. Sen kommer vi avvara några sidor i matchprogrammet där vi kommer tacka alla som varit med och stöttat oss under den här ekonomiskt tunga perioden.

Han berättar att intresset för att stötta klubben har varit över förväntan. Kort efter att kampanjen startades hade klubben sålt närmare 900 fiktiva biljetter.

– På kort tid har vi fått jättebra resultat. Under den första timmen hade vi dragit in runt 9 000 och för oss är det jättebra. För oss är alla de där summorna värda hur mycket som helst, säger Max Wiik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!