2010 blev ett fantastiskt år för Fredrik Tiger från Kalix. Rallycrosstjärnan vann såväl DM som SM och nordiska mästerskapet.
Dessutom blev han svensk mästare i isracing. Men flera av de här gulden får han svårt att försvara nästa år.
Anledningen: Svenska Bilsportförbundet har ändrat reglerna för hur mycket bilarna får väga.
Förut var de tvungna att väga minst 1 330 kilo - men nu finns det istället en maxvikt på 1 150 kilo.
- Helt plötsligt gjordes en reglementsförändring som gjorde att min bil tappar all konkurrenskraft. Jag ställer mig väldigt frågande till den här regelförändringen, säger Fredrik Tiger till NSD.
Han fortsätter:
- Jag tycker att det är förjävligt att som svensk mästare, med en hemmatrimmad bil, bli behandlat på det här sättet. Det är helt absurt. Vi har regelperioder på tre år, under dessa perioder ska inte reglerna ändras. Men nu ändrar de reglerna efter bara ett år och eftersom de ändrar reglementet så drastiskt blir min bil helt värdelös.
Kan inte tävla
Fredrik Tigers nybyggda bil är värd mellan 500 000-600 000 kronor - men nu känner han att han inte kan ställa upp i SM.
- Det är både tid och pengar och sponsorkontrakt som förbundet och utskottet leker med. Jag förstår inte hur de kan göra på det här sättet. De har tagit ett beslut som ställer allt på kant för mig och många andra förare.
- Jag tycker att det är rent sagt förjävligt att man inom ett så stort förbund agerar på det här sättet. Jag tycker att det är en skandal. Istället för att profilera sin svenska mästare som byggt en bil och ett team från grunden, och har visat att i den här dyra motorsportklassen kan du komma långt med vilja, så slår de undan benen på mig. Jag har ingen chans att försvara min SM-seger.
Hur mycket pengar handlar det om?
- I runda slängar en miljon kronor. Hela teamet är kört. Jag kan inte påstå att jag känner mig speciellt nöjd. Jag har inte råd att bygga mig en ny bil i dagsläget. Jag måste bryta mina sponsoravtal och det är inte gratis. Det är ett par hundratusen kronor i bara det. Sedan blir bilen helt värdelös.
Han säger också:
- Jag tror inte att de som bestämmer skulle vara så nöjda om jag kom och tog en miljon av dem och sprätte dem på brännvin eller någonting annat. Det är miljontals kronor i rallycrosscirkusen som de leker med.
Känns det som att de här förändringarna är något personligt mot dig?
- Jag känner att det är otroligt personligt. I alla diskussioner som kommer upp så är det min bil som blir riktmärke. Det är väldigt lätt att sparka på min bil. Det är lättare än att sparka på någon vanlig Volvo. Jag är fruktansvärt besviken på hanteringen, det känns igen från när Ingemar Stenmark körde.
Hur menar du?
- När han var som mest överlägsen så ändrade de reglementet för honom med, så att han inte skulle vinna världscupen något mer.
Enligt Fredrik Tiger är han välkommen att köra i både Norge och Finland. Klart är att han inte tänker köra i Sverige - om inte reglerna förändras ännu en gång.
- Jag och jättemånga andra förare vet inte vad vi ska göra. Vad är nästa förändring som de ska göra mitt i en regelperiod? Kan de mitt under säsongen, med några veckors framförhållning, ändra reglerna igen? Det är det vi inte vet.
- Svenska mästerskapen är i princip uteslutet om de inte backar tillbaka till det reglemente som fanns.
Tidigare SM-mästaren Jonas Andersson, vars bil också blir för tung:
- Det är vansinnigt, många nya bilar klassar inte in i de nya reglerna. Jag tycker att det är helt idiotiskt när de går in i reglementet, fast regelförändringarna är 2013. Nu ändrar de innan de nya reglerna ska träda i kraft.