I onsdags berättade NSD att Svenska Bilsportförbundet har inför nya viktregler i rallycrossen.
Förut var bilarna tvungna att väga minst 1 330 kilo - men nu finns istället en maxvikt på 1 150 kilo.
Detta fick rallycrosstjärnan Fredrik Tiger, som i år vann DM, SM och nordiska mästerskapet och SM i isracing, att bli riktigt irriterad. Kalixbon sade:
- Jag tycker att det är rent sagt förjävligt att man inom ett så stort förbund agerar på det här sättet. Jag tycker att det är en skandal. Istället för att profilera sin svenska mästare som byggt en bil och ett team från grunden, och har visat att i den här dyra motorsportklassen kan du komma långt med vilja, så slår de undan benen på mig. Jag har ingen chans att försvara min SM-seger.
Jag slutade vara mentor
Det är rallycrossutskottet som har tagit fram underlaget till den nya maxvikten.
I rallycrossutskottet ingår sekreteraren Kenneth Karlsson, som tidigare har varit mentor åt Kristoffer Andersson som i år slutade fyra i SM i rallycross.
- Jag slutade vara mentor för honom när jag gick in i rallycrossutskottet, säger Kenneth Karlsson.
När gjorde du det?
- Förra året vid den här tiden, tror jag. På hösten.
Enligt vissa förare som NSD har pratat med så gynnas Kristoffer Andersson av den nya maxvikten.
Så här svarar hans förre mentor Kenneth Karlsson på frågan om han kan förstå att det finns irritation över att han varit mentor åt en förare som, enligt vissa, inte drabbas:
- Cirka 75 procent av rallyförarna är nöjda med det här och 25 procent av dem är missnöjda. Det är de missnöjda som försöker använda olika saker för att attackera folk som tar beslut.
Hade du inga tankar på Kristoffer och hans bil när du var med och införde reglerna?
- Nej. Jag känner fler än Kristoffer i det här startfältet och om jag skulle ta hänsyn när jag tar fram förslag så skulle det inte fungera någonstans.
Kenneth Karlsson fortsätter:
- Man kan söka att han känner den och att han känner den, men det är fortfarande så att 75 procent av marknaden är med på det här och att det uppskattningsvis är 25 procent som är emot.
Enligt uppgifter till NSD rådfrågade Kenneth Karlsson och de andra i rallyutskottet flera personer innan de lade fram förslaget om den nya maxvikten.
Däribland Stanley Thiman, vars son Mikael Thiman, slutade tvåa i SM-serien i år.
- Vi har frågat ett antal tekniker, vi har frågat ett antal förare och ett antal olika personer inom den här. Vi har inte suttit på vår kammare och tagit ett beslut. Vi har naturligtvis frågat runt.
Är Stanley Thiman en av dem som ni har frågat?
- Han är säkert en av de som vi har frågat, ja.
Samma förare som hävdar att Kristoffer Andersson drar fördel av de nya viktreglerna menar också årets SM-tvåa Mikael Thiman gör det.
- Det innebär inte att hans pappa är diskvalificerad från den här verksamheten, säger Kenneth Karlsson.
Ni har bestämt reglerna efter att ha rådfrågat en pappa vars son kom tvåa i rallycross-SM. Ettan säger att han drabbas av det, medan vissa menar att tvåan inte drabbas. Ser du en jävsituation i det här?
- Nej, vi har inte frågat pappan. Vi har frågat Östergötlands Bilsportförbunds tekniker.
Ja, men han är pappa också?
- Ja, men vad ska vi göra då?
Fråga någon annan?
- Det har vi gjort. Vi har frågat en hel del tekniker, inte bara honom.
Kenneth Karlsson säger också:
- Om 75 procent är nöjda och 25 procent är missnöjda, då söker de alla halmstrån som finns för att kasta skit på folk. Då kanske man inte ska våga ta beslut över huvud taget? Nu är det så att ibland måste man ta beslut. Det viktiga är att det är bra för en majoritet och att det är bra av säkerhetsskäl och bra för sporten.
Så du ser ingen jävsituation i att du har varit mentor åt någon som anses gynnas av de nya reglerna och att ni rådfrågat en pappa vars son också anses gynnas?
- Jag ser ingen jävsituation i det eftersom vi är tre i utskottet som är med och bestämmer.
Kenth Bergström, ordförande i rallycrossutskottet, svarar så här på frågan om Kristoffer Andersson drabbas av de nya reglerna:
- Nej, men han åker i en bil som går in under 1 150 kilo.
Du ser inget konstigt i att din sekreterare har en nära relation till en åkare som inte drabbas av reglerna som Kenneth själv har varit med och tagit fram?
- Nej, det gör jag inte. Jag vet inte varför det skulle vara något konstigt.
Ni har rådfrågat Stanley Thiman, som har en son som kom tvåa i SM-serien. Hans son drabbas inte heller av den nya maxvikten enligt flera jag har pratat med. Har du en kommentar till det?
- Nej, han åker väl en bil som klarar maxvikten.
Du ser inget konstigt i att Kenneth Karlsson varit mentor åt en som inte drabbas av de nya reglerna och att ni rådfrågar någon vars son som inte drabbas?
- Nej, inget konstigt. Kan du tala om vad som är konstigt med det?
Du ser ingen jävsituation i det?
- Nej, det gör jag inte. Jäv... Då blir det så att vi inte kan göra någonting. Jag känner också en massa rallycrossförare. Då skulle jag inte heller kunna sitta på den position som jag har.