Inget kunde stoppa Emil Öhman

På fredagsträningen skar motorn.På tävlingsdagen visade sig bränslesystemet fullt med vatten.Men ingenting tycks kunna stoppa Emil Öhman just nu.- Ingen hundraprocentig uppladdning, direkt. Men i finalen släppte jag alla tankar på det, flinar han efter att ha försvarat sin SM-titel i ren utklassningsstil.

Foto: Martin Thelénius

ÄLVSBYN2009-03-23 06:00
Hemmafenomenet har inte haft en riktigt lika jämn säsong som förra året.
Men när det verkligen gäller skakar han fortfarande fram körningen som borde få konkurrenterna att överväga andra klasser. Det bevisades redan vid förra årets SM i Umeå, där två raka segerheat räckte för guld.
Men då fungerade det mesta som det skulle innan tävlingen...
- Motorn skar på ett ramlager under tidskvalet i fredags. Lite oroväckande eftersom det var en ny maskin som bara gått 24 mil, konstaterar Öhman.
Och på lördagen visade sig tank och bränslesystem fullt med - vatten. Tankar kring sabotage ligger inte långt borta.
- Men det vore nästan för magstarkt. Jag kan bara gissa att det följt med bensinen från stationen där jag tankar, säger han och fortsätter:
- Så vi fick plocka isär och dränera tank, ledningar, förgasare, ja, allt i bränslesystemet på morgonen. Inte direkt den bästa uppladdningen att behöva fundera över om grejorna ska hålla men till finalen släppte jag ändå det.
Väl på startlinjen gick det som det brukar när Emil Öhman kör på topp. Visserligen en aning efter i båda starterna - men ändå uppe i ledning på löjligt kort tid.
Mycket nerver
Efter segern i första heatet var förutsättningarna inför andra enkla: vinn - och guldet är landat igen. Ett härligt men också krävande läge på hemmabanan där publiken inte accepterar annat än segrar.
- Det blir helt klart mer nerver där. Men man blir ju bara mer peppad, vill ju visa vad jag duger till där, funderar han.
Andra gav precis som i första en lite för långsam start där bland andra ärkerivalen Peter Ericsson, Skellefteå, smet före från sitt spår utanför Öhman.
- Vilket han absolut inte fick göra. Jag har blivit betydligt bättre på starter men det är fortfarande inte bra, berättar han och förklarar sitt spårval.
- Hade ställt mig ganska långt mot yttern för att få en svag böj så jag skulle kunna hålla i längre. Men de andra ryckte ändå ifrån så jag inte fick något övertag till kurvan.
Ändå avverkade han alltså konkurrenterna som rundningsmärken under de två följande varven. På utgången inför tredje passerades också Peter Ericsson genom ett bra spårval i sista kurvan och resten är, som det brukar heta, historia.
Bra kört
- Körningen fungerade riktigt bra igår. Det är bara starterna jag inte är nöjd med, summerar Öhman som nu får lägga ytterligare ett SM-guld på hyllan. Frågan är bara hur många han kan motivera sig att plocka hem.
- Jag vet inte. Det är ju olika från person till person men jag är fortfarande hungrig och vill verkligen vinna, säger han.
Inget givet segerläge
Närmast väntar - för en gångs skull - en tävling där Öhman i-n-t-e har givet segerläge. VM-finalen i Malå på lördag och Älvsbyföraren ligger "bara" trea i serien...
- Ledde ju efter Italien men tvingades bryta första finalheatet i Norge efter problem med maskinen, förklarar han.
Därmed räcker inte ens två raka heatsegrar. Blir Peter Ericsson tvåa i båda vinner konkurrenten ändå med en poäng.
- Men jag åker dit för att vinna, fyller Öhman snabbt i.
Sedan är frågan om det blir fortsättning i Sverige eller om det är dags att testa de tuffare amerikanska serierna efter elva säsonger hemma, varav nio senaste med Lynx.
- Mitt kontrakt med dem går ut nu och jag har kontakt med ett team som vill att jag ska komma över. Det är nog nu eller aldrig - ska något ske så blir det inom närmaste framtiden, konstaterar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!