Upproret mot SHL: "Vi vill veta vad roten till det onda är"

Fansens kritik mot SHL växer. I derbyt mellan Luleå Hockey och Skellefteå så är planen att ha fem tysta inledande minuter. "Finns uppenbarligen en grundmurad irritation", konstaterar Jörgen Lindgren vd SHL.

Det har stormat kring SHL och dess vd Jörgen Lindgren under den senaste veckan.

Det har stormat kring SHL och dess vd Jörgen Lindgren under den senaste veckan.

Foto: Bertil Ericson / TT

Ishockey2018-09-27 12:55

Bakgrunden till protesterna den här gången härrör från ett brev skickat från SHL till klubbarna i serien. I brevet återfinns två punkter som fansgrupperingarna vänder sig mot.

"SÄK/Abbe (säkerhetschef): kontroll av banderoller och budskap inför matcherna den här veckan. Abbe har även kontakt med HockeyAllsvenskans säkerhetschefer".

Och.

"KD/SÄK (klubbdirektör): scanna av sociala medier där supporterfalangerna kommunicerar. Bilder, klipp, upprop etc".

– Jag har svårt att se varför olika människor väljer att tolka mejlet till föreningarna på olika sätt, säger Jörgen Lindgren.

På vilket sätt tolkat olika?

– Att vi från SHL har olika teman i vår konversation med våra ägare är ju inget konstigt i sig. Det som står i konversationen har inget med begränsade av åsiktsfrihet att göra – det handlar inte alls om detta, försäkrar Lindgren.

Vad menar ni med kontroll av banderoller?

– När det gäller banderoller så finns det i tävlingsbestämmelserna från Svenska Ishockeyförbundet exakt vad som inte får stå på dessa och det är politiska budskap och sexuella trakasserier samt något mer. Att vi skulle plocka bort en banderoll som det står "SHL hockeymördare" på har aldrig varit aktuellt.

Vad var tanken med att scanna sociala medier?

– Precis som i allt annat. Vi bevakar givetvis allt – det handlar om att ha örat mot rälsen för att läsa av åt vilket håll det blåser. Vad är det man irriterar sig över så fruktansvärt och hur ska vi ta reda på det, jo i dag är det sociala medier. Att vi skulle åsiktsregistrera är inte aktuellt utan det handlar om att vara á jour precis som vilket företag som helst.

Vad är det ni vill ta reda på?

– Vi måste ta redan på varför folk tycker som de gör och hur vi ska nå ut med vår information på ett bättre sätt. Det är väl inget konstigt i sig, ställer sig Lindgren frågande.

Varför är det så irriterat just nu då?

– Det finns uppenbarligen en grundmurad irritation mot vad SHL gör och utifrån det tolkar man saker på olika sätt och det får vi respektera. Här känns det som det har blivit något utav något helt annat.

De senaste dagarna har varit hektiska för SHL och Jörgen Lindgren som har ställts till ansvar för den kritik som blossat upp.

– Det är klart att det är tufft när det blir så här, men samtidigt får man ha förståelse att det kan bli så här. Det vi måste komma ihåg är att SHL är 14 klubbar och i det här fallet är det ju klubbarna som man är kritiska mot eftersom att klubbarna också är delaktiga i alla beslut, säger Lindgren och fortsätter:

– Sedan är det vi som verkställer besluten, men vi verkställer ingenting som inte styrelsen eller ägarna (klubbarna) har godkänt.

Hur kommer ni att söka vägen ut från detta?

– Det är klart att vi tar åt oss av kritiken, absolut. Vi måste hitta ett sätt att kommunicera och där måste vi vara bättre, men samtidigt verkar väldigt många ha bestämt sig innan vad de ska tycka om SHL.

I dag är det klubbarna i SHL som är ansvariga för kontakten med sina egna fans nu funderar SHL om det är det bästa sättet.

– Klubbarna har varit väldigt tydliga med att de själva vill ha kontakten med sina supportrar. De vill inte att vi sköter den biten, men uppenbarligen verkar inte kontakten fungera hundraprocentigt där heller och det är ju de som vi har kommunicerat ut till klubbarna. Det var ju en av påminnelserna som vi mailade om.

Kan det bli någon förändring där?

– Vi måste fundera på om det här är rätt väg eller om det är så att vi måste vara de som tar kontakt i vissa frågor.

Vad kan kontentan bli av kritiken som har rasat den senaste veckan?

– En av vägarna kan vara att det är vi som har kontakten med fansen, men det måste ju klubbarna vara med och besluta om. Vissa saker är bättre att klubbarna sköter fast vissa saker kanske vi måste sköta.

– Men jag vet inte hur det kommer att bli en sak som är säkert är att vi också måste bli bättre på att kommunicera ut vårat budskap, säger Lindgren.

En annan sak som SHL får kritik för är serieutredningen, men precis som i det två andra punkterna så hävdar Lindgren att kritiken är ogrundad.

– Det finns saker som inte går att prata om eftersom det ännu inte finns några beslut. Men att vi skulle stänga ligan eller sätta egna krav på klubbarna finns inte ens på agendan. Däremot har alla organisationer från hockeyettan, hockeyallsvenskan och SHL suttit tillsammans just i serieutredningsfrågan och sagt att dagens licensvilkor inte fungerar. Nu måste vi titta över de villkoren som finns och det handlar inte om att stänga ligan, säger Lindgren och förtydligar:

– Licensvilkoren finns redan, men nu måste vi med alla parter titta igenom dessa.

Vems är frågan om licensvilkoren?

– Det är ju Svenska Hockeyförbundet som har satt licensreglerna och det är ju regler som har varit kända i flera år. Ska dessa förändras måste alla organisationer ställa sig bakom ett sådant beslut.

Vad var tanken med brevet som skickades ut?

– Vi ville veta vad roten till det onda är, säger Lindgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!