Vår rundringning visar att Luleå Hockey har ett stort stod från det lokala näringslivet även nu.
– Det känns ju helt fantastiskt att vi har ett sådant otroligt stöd i länet. Att många av de som har möjlighet att göra det, verkligen stöttar och backar upp oss i det här läget. Det känns ju väldigt bra och vi är otroligt tacksamma och glada att de gör det, säger Luleå Hockeys klubbdirektör Stefan Enbom.
Han fortsätter:
– Det är tack vare det som gör det möjligt att ha ett lag i Norrbotten på den här nivån.
Men visst finns det företag som inte kommer ha möjlighet att sponsra klubben lika mycket som innan.
Eller alls.
– Vi har räknat med att en stor del av våra partners kommer vara med oss och stötta oss. Det har vi fått signaler på under den senaste månaden, så det är inga nyheter för oss. Däremot vet vi att det finns partners som har jättestora problem.
– En del företag som sponsrat oss har gått i konkurs och vissa branscher har det tufft, så det är klart att det påverkar oss. Men som tur var är det många som stöttar oss.
Han räknar med ett kännbart tapp i uteblivna sponsorintäkter.
– Vi har räknat med att vi tappar ungefär tio procent från lokala sponsorer, och tio procent för oss är ungefär fyra till fem miljoner kronor.
Luleå Hockey har sänkt budgeten inför den kommande säsongen med 15 miljoner kronor. Det beror delvis på att C More eventuellt inte kommer att betala ut den fulla summan av det tv-avtal de tecknat med SHL-klubbarna eftersom säsongen fick avbrytas. Det finns även frågetecken kring den summa som klubbarna räknat med från SHL:s huvudsponsor i spelbolaget Betsson.
– En del av våra större centrala partners för hela ligan vet vi inte riktigt vet hur det blir med. Tv-bolag och spelbolag har det inte alldeles enkelt just nu. Vi hade räknat med att få en del pengar i slutet av säsongen. Men vi vet inte riktigt vad som händer kommande år.
– Hur stort bortfallet blir i slutändan kommer vi kanske inte veta förrän någon gång i augusti eller september. Om vi vet att vi kommer i gång och kan spela som vi tror, men vi chansar inte och vågar inte räkna med att vi kommer ha rekordpublik igen. Oavsett vad som händer måste vi se till att klara det så att vi inte äventyrar ekonomin.