Under de senaste Ă„ren har det blivit uppenbart att lĂ€nsstyrelsen i Norrbotten förflyttat positionerna vad gĂ€ller myndighetsutövningen inom mineralomrĂ„det. Ărendehanteringen av mineralfrĂ„gor Ă€r idag sĂ„ bristfĂ€llig att vi undrar om lĂ€nsstyrelsen i sin nuvarande form i juridisk mening Ă€r lĂ€mplig att tillvarata lĂ€nets gemensamma intressen vad gĂ€ller nĂ€ringslivsutveckling, tillvĂ€xt och skapandet av arbetstillfĂ€llen.
Att stÀndigt gÄ i konflikt med Bergsstaten gynnar vare sig lÀnets tillvÀxt, industrin eller de sakintressen som fÄtt företrÀde i lÀnsstyrelsens myndighetsutövning, till exempel rennÀring och miljöskydd.
I tvÄ kÀnda fall dÀr Bergsstaten, den nationella myndigheten för hantering av mineralÀrenden, beviljat bearbetningskoncessioner har lÀnsstyrelsen gÄtt emot och sagt nej. Kallak och Laver.
I bÄda dessa fall Àr de bÀrande sakskÀlen för lÀnsstyrelsens beslut att sakintressena rennÀring och miljöskydd Àr mer prioriterat Àn gruvdrift i omrÄdet. Detta Àr en intressant förflyttning av positioner till att gÄ frÄn att göra en samlad bedömning med konsekvensanalys, som tidigare varit fallet, till att som idag företrÀda sÀrintressen. Detta gör att vi anser att man mÄste ifrÄgasÀtta lÀnsstyrelsens myndighetsutövning och kompetens.
Det Àr anmÀrkningsvÀrt att lÀnsstyrelsen i sin handlÀggning inte tar hÀnsyn till sina egna strategidokument. I den regionala utvecklingsstrategin, den regionala innovationsstrategin och den regionala mineralstrategin slÄs fast att gruvindustrin Àr vital för en positiv utveckling. Det ser man inga spÄr av i myndighetsutövandet. De delar av Norrbottens inland dÀr det inte finns nÄgon gruvindustri hÄller pÄ att tyna bort med Äldrande och krympande befolkning. Det Àr svÄrt att förstÄ att den myndighet som har ansvar för regional utveckling konsekvent sÀger nej till gruvetableringar som skulle ge arbetstillfÀllen och framtidstro.
Det i vÄra ögon kanske mest graverande klavertrampet som nÄgon lÀnsstyrelse i landet gjort i dessa sammanhang Àr nog ÀndÄ ett annat Àrende som inte fÄtt lika stor uppmÀrksamhet. Sveriges geologiska undersökning (SGU) med 150 Är pÄ nacken och med ett myndighetsuppdrag att kartlÀgga landets geologi, gör en kartlÀggning av berggrund, jordarter och grundvatten. Informationen som samlas in Àr av allmÀngiltig karaktÀr och kan anvÀndas för prospektering, samhÀllsplanering och som underlag för turistnÀring och skydd av omrÄden med unik geologisk karaktÀr, som Muddus nationalpark.
Vid undersökningsarbeten i nationalparker mÄste SGU inhÀmta tillstÄnd frÄn rÄdig myndighet, ddet vill sÀga lÀnsstyrelsen, och sÄ har gjorts nÀr SGU undersökt och kartlagt de flesta av landets nationalparker. För första gÄngen har det nu hÀnt att en lÀnsstyrelse sagt nej till geologisk undersökningsverksamhet, till ett myndighetsuppdrag som finns definierat i ett regleringsbrev till SGU.
Argumenten som lÀnsstyrelsen för fram Àr direkt felaktiga dÄ man hÀvdar att SGU prospekterar, en verksamhet som staten slutade med för över 30 Är sedan. Den som handlÀgger Àrendet vid lÀnsstyrelsen Àr aktiv i flera organisationer som jobbar mot gruvetableringar.
Detta kallas pÄ alla andra myndigheter och i andra sammanhang för jÀv och en sÄdan handlÀggare plockas bort frÄn Àrendehanteringen. SÄ icke pÄ lÀnsstyrelsen i Norrbotten. I det aktuella fallet överklagade SGU lÀnsstyrelsens beslut till mark och miljödomstolen som i sak gav SGU rÀtt, men som av formella skÀl avslog överklagan dÄ tiden för aktiviteten löpt ut. SGU gjorde dÄ en förnyad ansökan till lÀnsstyrelsen. LÀnsstyrelsens beslut kom förra veckan och Àven denna gÄng avslog man SGU:s begÀran i uppenbar konflikt med mark och miljödomstolens tidigare dom.
Denna gÄng med argumentet att örnarnas hÀckning kan störas. Man hÀpnar.
Detta Àr nÄgra exempel pÄ hur en myndighet snabbt kan förÀndras frÄn att ha en saklig myndighetsutövning prÀglad av en helhetssyn med lÀnets bÀsta i frÀmsta rummet till nÄgot som i bÀsta fall kan betraktas som tendensiös myndighetsutövning och i vÀrsta fall endast utgör ett sÀrintresse.
Vi anser att regeringen bör göra en översyn över hur myndigheten agerat i dessa frÄgor. Vi tror att gruvnÀring och rennÀring kan samexistera.
Vi tror att det gÄr att förena höga ambitioner inom miljöskydd med gruvnÀring. Det verkar tyvÀrr inte vÄr lÀnsstyrelse göra.