Så löstes 88-åriga Majs trassliga kabelhärva

Telefonuppkopplingen togs bort. Telia ordnade snabbt ny utrustning men det förblev tyst i luren och trasslet började. "Jobbigt för en gammal människa", säger Ann Enberg.

Maj Enberg har tillsammans med sin dotter Ann kämpat envetet för att få igång telefonin igen.

Maj Enberg har tillsammans med sin dotter Ann kämpat envetet för att få igång telefonin igen.

Foto: Ludvig Wästfelt

Vuollerim2022-10-13 16:02

Ann Enberg är dotter till 88-åriga Maj Enberg som för en tid sedan blev utan sin fasta telefonuppkoppling. Kopparkabeln till radhuset kopplades ur men hon ville till varje pris behålla sin gamla telefon eftersom hon känner sig trygg med hur den fungerar. Ann hjälpte till med kontakterna och Telia skulle ordna det hela snabbt och elegant.

– Jo, så långt var det bra. Det kom en router bara efter ett par-tre dagar med sedan började det, berättar Ann som självklart vill hjälpa sin mor på absolut bästa sätt. Men ibland så kan den till synes enklaste sak bli ett synnerligen stort bekymmer.

Enkelt förklarat handlar det, bland annat, om ett kabelfel. 

– När vi skulle montera in routern så passade inte den kabel som fanns med. Kontakterna stämde inte. Vi ringde Telia som skickade en ny, och det gjorde de. Problemet var bara att det kom en likadan kabel som den vi redan hade. Vi kontaktade Telia igen som bad oss fota och skicka bilder, och så gjorde vi, jättelyckliga över att det kanske skulle lösa sig. Tyvärr kom det ingen återkoppling, om uttrycket kan användas, suckar Ann.

Ny telefonkontakt, inga bilder hittades, "jag ska bara kolla med en kollega".

– Han verkade ha förstått men efter 20 minuters väntan kopplades vi bara bort. 

Dagarna har gått och mor Maj har fått låna en mobiltelefon tills vidare. Hon känner sig dock inte alls trygg med den lösningen. Hon är van med "det gamla".

– Nu kan jag ju hjälpa henne men hur går det för andra gamlingar som inte har någon som kan hjälpa? Alla är inte 25 år och begriper sig på alla tekniska, nya ting som vi har i hemmen i dag. Våra äldre har inte förtjänat sånt här, kan jag tycka, säger Ann.

Efter samtalet med Ann Enberg beslutade sig Norr Media sig för att försöka trassla upp kabelhärvan. Efter fem minuter på Åströms Radio och TV i Jokkmokk hittades också den sannolika lösningen. När Norr Media anländer till Enbergs i Vuollerim pågår ett  nytt samtal med Telia men kabeln från Åströms visar sig vara den rätta – och blir en nödvändig dellösning.

– Men herregud så bra. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Tack, tack, utbrister Maj.

Efter 70 minuter med en lyhörd Henrik på Telia verkar även ett djupare tekniskt fel ha rättats till. 

– Till slut fick vi äntligen tag på någon som ville lyssna färdigt. Men usch vad det har varit jobbigt, säger Maj och suckar djupt.          

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!