Efter en kylig natt skrapade Vittangibor bort ett tjockt lager is från bilrutorna. Den som tidigt på morgonen körde mot jobbet i Kiruna eller Svappavaara mötte sex–sju räddningsfordon med blinkande blåljus. Svarthalkan låg som ett osynligt täcke på länsväg 395.
Det var på nya förbifarten vid byn som ett par i 65-årsåldern från Kiruna omkom på torsdagen, enligt uppgift när de var på väg för att hälsa på en vän. Deras bil totalförstördes när den krockade med en fullastad lastbil från gruvbolaget Kaunis iron som var på väg mot Svappavaara. Den hamnade på sidan i diket där den svarta lasten rann ut i en hög på marken.
Nu har nio personer dött i olyckor med malmlastbilar. I december 2018 omkom rutinerade yrkeschauffören Kai Heikka, 45, från Övertorneå när lastbilen han körde åkte av vägen. Hans bror Marko Heikka lyfte då frågan om inte bolaget kan ha egna sandbilar när det är halkigt, men det är inte tillåtet.
I januari 2019 dog sex unga schweiziska norrskensturister när deras minibuss frontalkrockade med en malmlastbil i en kurva norr om Masugnsbyn. En 23-årig man klarade sig mirakulöst. Kurvan var ökänd för att man riskerade att komma över på fel sida, och det var vad som hände. Sedan dess har kurvan byggts bort i samband med förbifarten.
I början av 2021 rapporterade vi också om kritik från Kaunis irons lastbilschaufförer.
– Halkbekämpningen är totalt värdelös. Vi har meddelat vår trafikledning flera gånger och klagat mycket på det, sa Max Brander som själv klämdes fast och skadades allvarligt när lastbilen sladdade av vägen i halkan.
Efter dödsolyckorna har ilskan riktats mot Trafikverkets halkbekämpning. Men svarthalkan är svår att skydda sig mot, enligt presschefen Bengt Olsson. Han varnar för att det nu kommer en period med mycket isfläckar i sänkor, under viadukter och nära vattendrag.
– Den är väldigt, väldigt förrädisk för du ser inte riktigt att den är där förrän den slår till, och det finns inga jättebra lösningar. Tyvärr, hur jobbigt det än är, blir det upp till den enskilde bilföraren att läsa av hur det ser ut och anpassa hastigheten, säger han.
Väg 395 håller på att förstärkas för att tåla belastningen från dessa 90 ton tunga fordon och Kaunis irons dispens att köra gäller under tiden. Kritiker har menat att malmen borde transporteras på järnväg, men någon sådan finns inte och lastbilarna kan inte heller förbjudas att trafikera sträckan, enligt Bengt Olsson.
Säkerheten ska förbättras genom att vägen breddas. Ett mitträcke skulle skydda personbilar från att glida över på fel sida av vägen, men de står inte emot en jättetung malmlastbil.
– Det skulle kräva en ny Berlinmur längs vägen. Det finns extremt kraftiga mitträcken men de är besvärliga och skärmar av otroligt mycket. Det är också tveksamt att de grejar ett fordon på hundra ton, säger Bengt Olsson.
Sticker väg 395 ut när det gäller allvarliga olyckor?
– Nej, olycksfrekvensen ökar med hur mycket fordon som går. Det är tragiskt när det händer och vi ska absolut jobba för att göra det så säkert det går, men det går inte att jämföra med vägar mellan större samhällen. De svåra olyckorna händer oftast inte på smala vägar utan på raka, breda, välpreparerade vägar där man får lust att köra för fort, säger Bengt Olsson.
Rättelse: I en tidigare version sa Bengt Olsson att väg 395 ska bli en 2+1-väg med mitträcke, men det var fel.