Det finns ett par fläckar på Luleå kommuns mobilkarta där det är dålig eller ingen täckning, och där det tidvis inte ens går att ringa 112 om det uppstår en nödsituation.
Kommunen har gjort egna mätningar och ser att problemen finns i Övre Vitådalen och delar av skärgården där det också finns bofasta som inte kommer ut på mobilen.
Under Almedalsveckan hade Niklas Nordström ett möte med Post- och telestyrelsens generaldirektör Dan Sjöblom med syfte att diskutera frågan.
Trots att Niklas Nordström i kommentarer efter mötet uttryckte att det fanns ett visst samförstånd i frågan, blev detta möte alltså fruktlöst.
– Vi har i dagsläget inga regler som ger oss möjligheter att finansiera så kallade samhällsmaster, säger Ann-Sofie Fahlgren, enhetschef för enheten för konsumenträttigheter på Post och Telestyrelsen, till P4 Norrbotten.
– De har tittat igenom regelverket och uppenbart finns det ingen öppning. Då landar ju frågan i det här fallet på Luleå kommun, men det gäller ju för alla kommuner, säger kommunalråd Niklas Nordström.
Niklas Nordström vill fortsätta diskussionen på riksnivå, och hoppas att regelverket i framtiden ska komma att ändras.
– Vi kan inte ha det så att delar av våra medborgare inte har fungerande mobiltelefoni.
Trots att Niklas Nordström inte anser att det är en kommunal uppgift att se till att landets alla invånare har mobiltäckning, kommer diskussionerna med Telia att fortsätta för man ska hitta en konkret lösning på bekymret.
– Vi måste komma framåt, men parallellt med det fortsätter vi att prata med våra riksdagsledamöter och företrädare för regeringen, för detta är inte en rimlig ordning.
Att invänta en eventuell ändring av regelverket skulle dock ta för lång tid.
– Jag är så pass luttrad att jag inser att innan det kommer någon lösning så går tiden och jag är på riktigt orolig att det kommer att ske någon allvarlig incident. Vi har ju också egen personal i hemtjänsten som åker dit varje dag året runt, så vi har ju ett ansvar även som arbetsgivare.
Någon mer exakt tidsplan för när problemet med mobiltäckningen kan vara löst, kan Niklas Nordström inte ge i nuläget.
– Jag kan inte ge något tidsestimat, tyvärr, jag är inte den som kan de tekniska och praktiska lösningarna, men vi fattar ju att vi måste gå vidare med Telia och lösa frågan.