Mättekniker körde genom isen i Lill-Laver

Isarna är förrädiska, vilket två mättekniker från Boliden fick erfara den sista november när de var ute och prospekterade vid Lill-Laver.

Isarna är förrädiska i år. Trots att de kan verka tjocka är det inte säkert att de håller att köra på. (arkivbild)

Isarna är förrädiska i år. Trots att de kan verka tjocka är det inte säkert att de håller att köra på. (arkivbild)

Foto: Ulrika Lindgren

Vistträsk2020-12-16 07:02

Det var den sista november i år som ett par mättekniker hoppades få spara nån timme och att slippa gå runt hela sjön i dålig terräng. Det hade varit kallt ett par dagar och när de sopade bort snön från isen syntes klar kärnis som verkade vara tillräckligt tjock. Efter att ha testat att hoppa på den så bedömde de att den var körbar.

De packade magnetometrar, mottagare, skidor och annat och satte sig på skotern. Men nästan direkt som de drog på gasen med sin Lynx 59 Yeti så brast isen under dem.

– Det ska egentligen gå ut en varning till alla om isarna i år. Tjockleken var det inget fel på, en decimeter ungefär vad jag kunde se. Men den var riktigt dålig. Det är väl snö som är infrusen, säger Dan Dahlberg, sektionschef på Boliden.

Skotern försvann snabbt ner mot botten och mätteknikerna hamnade i det kalla vattnet.

– Det är bra att de hade flythjälpskläder. Sådana här Thermotic flytunderställ tror jag de heter, en Piteåprodukt. Det ska de alltid ha när de är ut på isarna, säger Dahlberg.

Efter att de tagit sig till land kunde de värma sig i rastvagnen med ett par koppar varmt kaffe och efter klädombyte kunde de ta sig ut med en roddbåt som de sköt ut på isen för att rädda utrustningen.

– Det var senare när vi skulle bärga skotern som man såg hur dålig isen var. Den var tjock men så fort skotern kom upp så brast isen. Hela vägen in till stranden. Nu kommer snö hela tiden på isarna så de blir inte bättre, så man ska passa sig, säger Dahlberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!