Det är fortfarande den senaste olyckan med ett Jas-plan i Sverige. Den 19 april 2007 såg Piteåbon Stefan Kaarle planet störta och ta brand i tallskogen bredvid landningsbanan i Vidsel.
Det var under den stora övningen Focus 07, där 1 500 värnpliktiga från både Luftvärnsregementet i Halmstad och F 21 deltog, som olyckan var framme.
Klockan 15.40 flög Stefan Kaarle sin Jas 39 mot landningsbanan och allt hade gått som det skulle.
– Solen sken och det var en underbar dag för flygning. Allt gick enligt rutinerna, berättade Kaarle för mil.se för tio år sedan.
Helt plötsligt utlöstes katapultstolen och han fick glida på sin fallskärm medan han såg planet krascha.
Nu, tio år senare, minns han fortfarande allt väl.
– Jag kommer ihåg precis allting. Hela händelsen var ganska kaotisk, säger Kaarle som först blev förvånad när han sköts ut.
– Men ganska snabbt var det, inte glädje, men skönt att varken jag eller någon runtomkring hade gjort sig illa. Det är fullständigt skit samma att tekniska grejer gick sönder. Det blev bara en lite dyrköpt lärdom, men det var bra att ingen gjorde sig illa.
Ganska snabbt konstaterades att Stefan Kaarle själv inte hade gjort något fel under flygningen. Det var snarare ett tekniskt fel som orsakade olyckan. Det visade sig vara utlösningshandtaget till raketstolen som var för styvt och satt för nära pilotens lår. Statens haverikommission skrev:
”Dessa brister resulterade i att flygplanets räddningssystem, efter upprepade höga G-belastningar, aktiverades på grund av utskjutningshandtagets form, ytfriktion och placering samt utskjutningsmekanismens låga hållkrafter.”
Efter olyckan byttes alla utlösningshandtag ut.
– Jag är glad att det gick så bra som det gick, det får man väl säga. Det var bra att det hände när det hände och som det hände också. Det skulle ju ha hänt förr eller senare med tanke på felet som var på stolen. Då var det bra att ingen gjorde sig illa när det hände, säger Stefan Kaarle.
Det här var den senaste olyckan i Sverige med Jas-plan. Dessvärre har olyckor skett utomlands, bland annat en med dödligt utfall i Thailand.
Och Stefan Kaarle? Ja, han flyger ännu. Ingen i världen har kört Jas lika mycket som just Kaarle. Det var aldrig någon tvekan om att han skulle fortsätta.
– Jag visste ju att det var tekniska anledningar som låg bakom det. Så jag var igång bara några dagar efter. Det här hände en torsdag – jag flög tisdag veckan efter och har aldrig haft farhågor efter det.