Flyg nära störta under övning

Det danska F16-planet fick motorstopp i luften och störtade 6 000 meter.Men piloten lyckades starta planet igen och landa på Vidselbasen.– Ett mycket allvarligt tillbud, säger flychefen Carl-Johan Edström och övningsledare för Nordic air meet.

An F-16 drops chaff cartridges during the "Lien Yung" annual joint forces exercises in Pingtung County, southern Taiwan Thursday, June 7, 2012. (AP Photo/Wally Santana)

An F-16 drops chaff cartridges during the "Lien Yung" annual joint forces exercises in Pingtung County, southern Taiwan Thursday, June 7, 2012. (AP Photo/Wally Santana)

Foto: Wally Santana

VIDSEL2012-09-06 13:25

Det var i tisdags som den mycket allvarliga incidenten vid den stora internationella flygövningen Nordic air meet inträffade.
På 12 000 meters höjd, i samband med att efterbrännkammaren skulle slås på, slogs motorn av och planet störtade 6 000 meter innan piloten efter flera återstarter lyckades få igång motorn.
– Ett mycket allvarligt tillbud. Att en motor stannar i luften är ovanligt, säger Carl-Johan Edström, flygchef på Vidselbasen och övningsledare för Nordic air meet.
Vad som orsakade det dramatiska motorstoppet är fortfarande oklart men enligt P4 Norrbotten kan det ha handlat om förorenat flygbränsle.
Men det är en uppgift som Edström inte vill spekulera i.
– Utredningen startar nu och först handlar det om att ta reda på vad som hände och sedan varför det hände, säger Carl-Johan Edström.
Vem ska leda utredningen?
– Det blir den svenska haverikommissionen och danskarna som kommer att samverka.
Carl-Johan Edström pratade själv med piltonen sedan han lyckats landa F16-planet efter de högdramatiska minuterna i luften.
– Jag ska inte säga att han var chockad men han var förstås utsatt för en otrolig anspänning. Han var snarare nöjd över att ha lyckats landa planet på ett säkert sätt. Men piloterna tränas ofta på sådana här saken vid simulatorer och vet vad som ska göras.
Hur fungerade era säkerhetsrutiner vid den här incidenten?
– Mycket bra. Vid en sådan här olycka sänds en mängd kodord i i luften och allt detta ska hanteras på ett speciellt sätt. Allt detta fungerade helt perfekt och det är jag förstås mycket nöjd med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om