Dagen före julafton letade sig termometern neråt 20 minusgrader på urspårningsområdet. Personal från både BDX och LKAB jobbar i tolvtimmarsskift. Under julafton låg arbetet dock nere. Detta på grund av att prognoserna visade att det skulle bli svårare väder med mer kyla, blåst och snöfall. För att inte riskera att fastna i Vassijaure eller på väg hem så fick personalen istället stanna hemma med sina familjer.
Direkt efter urspårningen sattes ett stort maskineri igång med att få faciliteter som rastkurer, toaletter och maskiner på plats för att reparationsarbetet skulle kunna påbörjas.
"När det är så här kallt måste man kunna värma sig med jämna mellanrum så att man inte är ute i kylan för länge.", säger Daniel Eriksson som är platschef på BDX i ett pressmeddelande från LKAB.
Det är inte bara anställda från Malmfälten på plats, utan personal från hela Sverige har anlänt för att hjälpa till. Trafikverkets underleverantör BDX har påbörjat arbetet med att lägga nya slipers och från nästa vecka kommer sliperläggningen ske dygnet runt. Och för att hålla tidsschemat är LKAB villiga att ställa upp med personal.
"Vi vill hjälpa till så mycket vi bara kan, och vi har personal som kan hjälpa till.", säger Catarina Albertsson, sektionschef på LKAB Malmtrafik AB i pressmeddelandet.