Patienten har upplevt att hon har fört en resultatlös kamp för att få hjälp med sin smärtproblematik. Problemen har försämrat hennes fysiska och psykiska måendet, efter bland annat två graviditeter.
När hon 2017 kom i kontakt med sin läkare vid en vårdcentral fick hon till en början smärtstillande läkemedel på grund av amning, men skickades på egen begäran till en ortoped för att bli undersökt ordentligt.
Hon fick remiss till magnetröntgen som inte visade några avvikelser. Efter det överlämnade läkaren patienten till att fundera på vidare läkemedelsbehandling och därefter skedde läkarens kontakt med patienten endast via barnmorska eller sjuksköterska. Patienten bokades inte in för ett uppföljningsbesök.
Av anmälan framkommer även att tiden från det att patienten undersöktes och sedan remitterades vidare var för lång. Och enligt Inspektionen för vård och omsorg, IVO, är patienten fortfarande i ett vårdkedjeförlopp där hon har sökt sig till olika vårdenheter men ingen har lyckats möta patientens frågeställningar. Vidare menar de att vården har bidragit till en negativ hantering av hennes behov och då bidragit till en fördröjd diagnos.
Anmälaren menar att patienten befinner sig i en svår situation då hen upplever att patienten måste ha ansvar över sin egen medicinering och har fått utskrivet stora mängder narkotikaklassade läkemedel.
IVO kritiserar patientens läkare för bristande undersökning och uppföljning av patient med smärtproblematik. Myndigheten kritiserar även Region Norrbotten för att inte ha säkerställ fungerande rutiner kring remisshantering och för att inte ha säkerställt en samverkan mellan olika aktörer i ärendet.