Fönstren på Peetgården i Sävast står på vid gavel. Det doftar av nygräddade pannkakor och hallonsylt.
Jenny Nordenborg, Neat Corporation, är initiativtagare. I år har hon med sig sin medarbetare Kim Aava. De båda håller i arrangemanget.
Jenny Nordenborg är VD och skaparen bakom spelsuccén Budget Cuts, ett VR-spel som prisades redan innan det lanserades.
– Det har gått jättebra och vi har sålt cirka 100 000. För en liten oberoende utvecklare brukar man säga att 30 000 är bra. Vi jobbar nu med version två av Budget Cuts tillsammans med en annan studio. Det gör vi för att bli några till som jobbar, utan att behöva anställa fler, berättar hon.
Neat Corporation har tolv anställda.
Den stora majoriteten spelutvecklare är män. Även om branschen har vuxit explosionsartat ligger andelen kvinnor runt 20 procent.
– Historiskt är det killar som gör spel för killar, säger Jenny Nordenborg.
I takt med att spelen blivit mer lättillgängliga i och med att allt fler äger en smartphone har allt fler kvinnor börjat spela.
– Vi ser en större variation av spel idag. Många har upptäckt att när det kommer in kvinnor i företag där det tidigare bara arbetade män så blir det en annan stämning, trevligare och mer funktionellt. Ju fler kvinnor som jobbar med att utveckla spel desto fler kvinnor känner igen sig i spelen. De behöver inte spela manliga fantasier, säger Jenny Nordenborg.
Valkyrie jam hade Sverigepremiär förra året. Även då deltog bara kvinnor. De var lika många deltagare som i år, tolv. De är uppdelade på två lag och utvecklar var sitt helt nytt spel. Spelen de gjorde förra året finns att ladda ned gratis på valkyriejam.itch.io. Där kommer även årets spel att kunna laddas ned.
Jenny Nordenborg visste inte vad jamet skulle resultera i eftersom det var lite av ett experiment att jobba enbart med kvinnor.
– Det blev jättebra. Alla fick synas och höras på ett sätt som de aldrig hade fått förut. Deltagarna själva framhöll kommunikationen och stämningen, framför allt att alla fick plats och fick bidra. Det gick snabbt att komma överens och komma till beslut.
De fick också en insikt i vad alla kan tillföra. I och med det tog deltagarna sina egna idéer och kunskaper mer på allvar. De blev medvetna om vilken erfarenhet, kunskap och kompetens de besitter.
– Här värderas det. Det blir samma självförtroendeboost i år som förra, säger Jenny Nordenborg.
I år fick hon in långt många fler ansökningar. I fjol anmälde sig ett 30-tal. Till den här omgången fick hon in 98 giltiga ansökningar från personer med tillräckliga kunskaper för att kunna delta.
Valkyrie jam pågår mellan 19 och 28 juli. Själva vistelsen finansieras genom sponsring, men deltagarna betalar resan själva. En av sponsorerna är det amerikanska företaget Valve, som är ett av de största bolagen i spelbranschen.
– Det är häftigt, tycker Jenny Nordenborg.
Men hon frågade även om det var någon som behövde hjälp med resan för fem av deltagarna kommer från USA och de har deltagare från Polen och Frankrike. I slutändan betalade alla själva eller så blev de sponsrade att företaget där de jobbar.
– En del är här på arbetstid och gör det som en utbildning.
Pauliina Karlsson Heiskanen, som jobbar på Tarsier i Malmö, berättar att hon var ensam kvinna i sin klass när hon utbildade sig och att tanken på att få göra spel med andra kvinnor som upplevt det hon själv varit med om gjorde henne väldigt nyfiken. Hon tycker det har varit otroligt.
– Här finns det mycket mer empati och man får en känsla av samhörighet.
För Jenny Nordenborg var det självklart att förlägga Valkyrie jam på Peetgården i Boden igen.
– Det är så himla fint här och Mattias Bergqvist och Emil Sandberg på Boden Business park är guld värda.
Hon berättar att flera av deltagarna har talat om återföreningsjam och att arrangera jam vintertid, men tillägger att det är ett heltidsjobb och att hon därför själv inte kan hålla i fler jam. Det kommer dock arrangeras jam enbart för kvinnor både i Kalifornien och Frankrike.