Norrbotniabanan tuffar på – processen ska påskyndas

Trafikverket har fortfarande inget tillstånd för att bygga Norrbotniabanans tunnel genom Ersmarksberget i Umeå. Nyligen kom beskedet att frågan ska prövas i domstolsförhandlingar.

Byggandet av sträckan Skellefteå-Luleå ska påbörjas före 2030. Norrbotniabanan AB har faktiskt som formellt mål att hela Norrbotniabanan upp till Luleå ska vara klar då, men vd Gusten Granström medger att det är i stort sett omöjligt.

Byggandet av sträckan Skellefteå-Luleå ska påbörjas före 2030. Norrbotniabanan AB har faktiskt som formellt mål att hela Norrbotniabanan upp till Luleå ska vara klar då, men vd Gusten Granström medger att det är i stort sett omöjligt.

Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Umeå2021-10-21 20:23

Bygget av Norrbotniabanan tuffar på mellan Umeå och Dåva. På torsdagen hade Norrbotniabanan AB styrelsemöte i Umeå och passade då på att göra studiebesök på några av byggarbetsplatserna längs vägen.

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, börjar känna sig helt säker på att järnvägen hela vägen upp till Luleå kommer att bli verklighet.

– Det känns som att vi börjar vara på säker mark nu. Det här kommer i sin helhet att genomföras, och direktiven från regeringen nu är att det ska påskyndas, säger han.

Det stora tunga formella beslutet kommer i maj nästa år när den nya infrastrukturplanen ska tas av regeringen.

– Det som pågår nu är att Trafikverket jobbar med att ta fram en plan till regeringen och där försöker vi påverka prioriteringar i tid och pengar, säger Gusten Granström.

Torsdagens rundtur gick bland annat till platsen där tunneln genom Ersmarksberget ska få sin mynning mot norr. Byggstarten var planerad till i år, men här har projektet stött på förseningar.

Trafikverket lämnade den 3 juli i fjol in sin ansökan till mark- och miljödomstolen om tillstånd för att bygga tunneln. Beslutet har dröjt och för att vinna tid gick Trafikverket i somras ut med en förfrågan till entreprenörer om att börja räkna på tunnelprojektet. Den förfrågan har nu Trafikverket måst dra tillbaka.

Nyligen meddelade nämligen mark- och miljödomstolen att tillståndsfrågan ska avgöras i domstolsförhandlingar. De hålls vecka 47, det vill säga i andra halvan av november.

– Tunneln kommer inte att vara klar när vi hade trott, så man håller nu på att titta på alternativ om vad det finns för möjligheter att bygga tunneln från två håll, säger Tomas Boström, projektledare på Trafikverket.

Hinner ni bygga klart sträckan Umeå-Dåva till 2024?

– Ja, det är utgångspunkten.

Sträckan Dåva-Skellefteå ska vara klar 2030. Den är uppdelad i sju järnvägsplaner och de kommer inom kort att lämnas in till Trafikverket för att fastställas. Tomas Boström räknar med att planerna vinner laga kraft i början av 2023 och då kan bygget starta.

Kommer den att byggas från flera håll?

– Inte som det ser ut nu, men sedan får vi se om det kommer mer när det gäller tillståndsprövningar och om det kommer ytterligare förseningar, då måste vi titta på andra alternativ och kanske bygga från fler håll. Kanske börja på mitten också.

Möjligheten att bygga även från Luleå är något man tittar på.

– Det vi har sagt att vi ska börja titta på, det är naturligtvis möjligheten att bygga från andra hållet, från Luleå. Framför allt ska vi se hur skulle vi rent praktiskt kunna både planera från det hållet, och framför allt bygga från det hållet.

Regeringen har tydligt signalerat att Trafikverket nu även ska inleda det fleråriga arbetet med att ta fram de detaljerade järnvägsplanerna för sträckan Skellefteå-Luleå.

– Ett antal personer har påbörjat arbetet med att titta på organisation, tidplan, förutsättningar och sådana saker. Det har redan börjat ringa fastighetsägare som frågar hur det ska gå med deras hus, men det går inte att svara på i det här läget, säger Tomas Boström.

Byggandet av sträckan Skellefteå-Luleå ska påbörjas före 2030. Norrbotniabanan AB har faktiskt som formellt mål att hela banan upp till Luleå ska vara klar då, men vd Gusten Granström medger att det är i stort sett omöjligt.

– Ja, det måste vi väl säga. Då ska det gå som på räls.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!