Sträckan det handlar om är Umeå-Dåva i Västerbotten.
- Förutom att det brådskar med att komma igång med Norrbotniabanans första 10 km innebär också ansökan att Sverige tydligt visar sin vilja att genomföra utbyggnaden i Botniska korridoren, säger Lorentz Andersson ordförande för Norrbotniabanan AB.
EU-stödet heter TEN-T och är planeringspengar. Men för att kunna söka pengar därifrån krävs ett godkännande av regeringen. Först när regeringen stödjer en ansökan kan den vidare till EU för prövning.
Planeringskostanden för sträckan beräknas till 39 miljoner kronor och skulle, om ansökan godtas, delas mellan Norrbotniabanan AB och medel från TEN-T.
Uppmaningen att söka så kallade TEN-T-pengar kommer från Handelskamrarna i Norrbotten och Västerbotten.
Det är andra gången som Norrbotniabanan AB går in med en ansökan om planeringspengar för sträckan Umeå-Dåva. Men förra året valde regeringen att inte stödja ansökan med skälen att sträckningen inte fanns med i den nationella transportplanen och att man var rädd för att föregå miljöprövningen.