Kartläggning: Minuterna före kraschen

VK har kartlagt flygresan under söndagen som tragiskt slutade i att de nio personerna ombord omkom.

Det är fortfarande inte fastställt exakt vad som orsakade flygplanskraschen i Umeå.

Det är fortfarande inte fastställt exakt vad som orsakade flygplanskraschen i Umeå.

Foto: Erik Abel/TT

Umeå2019-07-17 09:28

13.34 Flygplanet lämnar flygplatsen

13.35 lyfter Mats Johansson som flyger ett eget plan strax bakom fallskärmshopparna i flera minuter.

13.55 Planet ligger över Obbola i kurs mot Holmsund. 3 750 meter

13.58 Över Holmsund vänder flygplanet tillbaka mot stan. 3 900 meter

13.59 Kurs rakt mot Umeå. Samtidigt närmar sig ett annat plan flygplatsen SCW282L från Bromma.

14 Planet är uppe i 4050 meter.

14.01 Flyget från Bromma är på väg ned för landning och ligger på 600 meter.

14.02 Fallskärmsklubbens flygplan girar åt höger för att cirkulera ett extra varv. Möjligtvis på grund av att flygplanet från Bromma ska in och landa. VK har kontaktat Luftfartsverket för att bekräfta den uppgiften men de vill inte uttala sig.

LÄS MER:Norrbottens värsta flygolyckor

14.03 Planet ökar i höjd och fortsätter cirkulera.

14.04 Planet vänder tillbaka in mot Umeå. 4010 meter.

14.05 Brommaflyget landar. Mats Johansson som lyfte ungefär samtidigt som fallskärmsklubben är ute på en privat flygning och är nu på väg tillbaka. Han ligger ovanför Sörmjöle.

14.06 Planet ökar i höjd till 4 140 meter och har stadig rak kurs mot flygplatsen.

14.06.51 Planet är över Storsandskär. 4 110 meter.

14.07.07 Planet uppnår sin högsta uppmätta höjd på 4 170 meter precis när den passerat Storsandskär. Planet vänder skarpt kurs.

14.07.14 Planet har nu vänt tillbaka mot Storsandskär och börjar tappa höjd. 3 990 meter.

14.07.23 Planet håller rak kurs över Storsandskär och fortsätter tappa höjd. 3 300 meter

14.07.39 Planet är nu rakt ovanför nedslagsplatsen. 2 310 meter och börjar nu falla rakt ned.

14.07.49 Planet faller nästan hundra meter per sekund. 1 560 meter.

14.08.00 Under denna minut kommer de första larmen in till räddningstjänsten. 960 meter.

14.08.10 Sista uppmätta höjden på 390 meter.

14.08.43 Signalen försvinner.

Mats Johansson i det andra planet får meddelande av trafikledning att leta efter en haveriplats.

14.16 cirkulerar han över Storsandskär på 210 meters höjd och kan meddela räddningshelikoptern var haveriplatsen är.

Källa: Swedavia Airports

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om