Ett av de deltagande företagen under mässan Entreprenörskap på riktigt 2018 var Happy Faces UF. Vi träffade Othilia Wimyr och Nina Backman, Björknäsgymnasiet i Boden, som driver företaget vars syfte är att ordna aktiviteter för utsatta barn.
– Vi ville göra något för samhället och då framför allt för barnen. Vi ville erbjuda aktiviteter och då tog vi fram pins som vi kan sälja. Kunden väljer hur mycket han eller hon vill betala för den, och pengarna går då till att finansiera olika aktiviteter för barn. Och så har vi kontaktat olika företag för att få hjälp med sponsring, säger Othilia Wimyr.
Aktiviteterna som företaget anordnat har minst sagt varit populärta, vissa har lockat fler än hundra barn.
– Det känns jättekul att det är ett så stort intresse. Det har varit lite olika aktiviteter, vi har bland annat haft ponnyridning i Boden, poolparty på Hermelinen och basketstraffläggningar här i LEA när det har varit basketmatch, säger Nina Backman.
Hur är det att driva UF-företag?– Väldigt lärorikt och roligt. Vi är samhällsentreprenörer och det har vi lärt oss väldigt mycket om. Det är roligt att se att vi genom det här företaget faktiskt kan göra skillnad.
Vad händer framöver?– Vi har en framtidsvision för företaget. Vi tänker att vi kan komplettera verksamheten med föreläsningar för att öka kunskapen i det här ämnet. Nästan var tionde barn lider av ekonomisk utsatthet, det tror vi inte att alla känner till, säger Nina Backman.
På plats på mässan var även Fanny Wirén och Alexander Erkstam, Luleå gymnasieskola, som driver Wrap It Up UF.
– Vi erbjuder ett nytt alternativ till plast- och aluminiumfolie som är gjord på återvunnet papper, miljömärkt bomull och bivax, säger Alexander Erkstam.
Hur kom ni på detta?– Några i min grupp såg en video på facebook för ett år sedan ungefär från en tillverkare i USA så vi kontaktade dem och kollade om vi fick bli återförsäljare. Och det fick vi, säger han.
Hur ser intresset ut?– Det verkar som att folk är intresserade, vi har sålt en del. Det känns jättekul.