Trött på reklam? Du är inte ensam

Svenskarnas inställning till reklam blir allt mer negativ.

påträngande. Många svenska är trötta på reklam.

påträngande. Många svenska är trötta på reklam.

Foto: Johan Öberg

Luleå2016-08-01 13:45

Novus har genomfört en stor undersökning om svenskarnas attityd till reklam. I mätningen som gjordes år 2005 svarade 44 procent att de hade en positiv inställning till reklam. Idag är det endast 18 procent som uppger att de är positiva till reklam.

Undersökningen är gjord på uppdrag av intresseorganisationen "Svenska annonsörer" som också genomfört liknande undersökningar år 2012 och 2014. undersökningarna visar en tydlig negativ spiral, men svenskarna har aldrig varit så reklamtrötta som nu.

Det är män i åldrarna 30-49 år som bor utanför städerna som är allra mest negativa till reklam. Minst negativa är kvinnor i samma ålder som är boende i storstäderna. Negativiteten beror till exempel på att reklamen upplevs som störande och påträngande.

– Reklamexponeringen, det vill säga ytorna där vi möter reklam på är idag fler än någonsin, vilket ställer ännu högre krav på den reklam som görs. Många förknippar reklam som något som tränger sig på och det är något som vi som bransch måste ta till oss, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

Det som de svarande ansåg var bra med reklam var att reklam är ett bra sätt att etablera nya varumärken och att det även genererar arbetstillfällen.

Undersökningen i korthet:

Svensken har mest acceptans för reklam på mässor och event – 45 % gillande

Även butiker, 39 %, bio, 33 % och kundtidningar, 32 % rankas högt.

Mest ogillar svensken reklam i mobilappar, 77 %, Youtubeklipp, 75 %, spel, 70 %.

En av fyra är villig att betala extra för att slippa reklam för en tjänst man prenumererar på. Mest villig att betala är de i åldrarna 18 till 29 år.

31 % använder adblockers. 37 % av männen, 25 % av kvinnorna.

83 % tycker att åldersgräns i sociala medier är bra. 40 % tycker åldersgränsen ska vara 15 eller 16 år.

Positiva påståenden som sammankopplas med reklam är framförallt att ”reklam är en viktig del för att etablera varumärken”, samt ”något som genererar arbetstillfällen”.

Källa: Svenska annonsörer

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om