2016 omsatte Laitis 270,6 miljoner kronor.
Nu kliver bil- och industriföretaget in som huvudsponsor till Bodentravets stjärntränare och kusk Petri Salmela.
– Jag har sökt i två år efter en huvudsponsor och det här betyder väldigt mycket för mig. Dessutom är det ett Norrlandsföretag, säger Petri Salmela till Norrbottens Affärer.
Laitis har åtta butiker från Kiruna i norr till Umeå i söder.
Med Salmelas hjälp ska de också ta sig in på den finska marknaden och i Stockholmsregionen.
Torneåbon travtränaren Petri Salmela har sedan tio år en stor filial i Märsta och ett brett kontaktnät både där och i norra Finland och Tornedalen.
– Vi har redan sett resultat i samarbetet för vår butik i Pajala. Och det är via Petris kontaktnät, säger Martin Öhman, vd för Laitis.
– 85–90 procent av våra affärer är business till business, men jag hoppas att det här ska hjälpa vår e-handel som vi drog igång för tre–fyra år sedan, fortsätter han.
Företaget har sedan tidigare sponsrat Bodentravet, men det här blir något nytt i deras nya strategi.
Att ställa större krav på sina sponsoruppdrag.
– Vi kräver mer av dem som vi sponsrar. Tidigare har det bara handlat att ge pengar, men det här samarbetet med Petri Salmela känns rätt i vår nya strategi som vi lagt, säger Martin Öhman om det nytecknade treårsavtalet.
Vilka belopp talar vi om per år?
– Det kan jag inte gå in på med hänsyn till andra sponsoråtaganden, säger Öhman.
Sedan tidigare har Petri Samela ett samarbete med Bodens Kommun och betongföretaget UBT från Ylitorneå, som också är delägare i betongfabriken, Prefabmästarna, i Öjebyn.
– Bodentravet har en stark position i Stockholm och jag har ett bra kontaktnät både där och i Tornedalen. Jag känner mig stolt att vi får in Laitis som huvudsponsor. Jag vet också att Boden Kommun fått ut väldigt mycket marknadsföring i olika medier av att samarbeta med oss, som de gjort i 13–14 år, säger Salmela.
Under onsdagskvällen den 31 maj, hade Petri Salmela 14 hästar till start när Bodentravet arrangerade sitt näst största evenemang för säsongen, V86. Laitis skulle också göra ett besök med sin personal för att uppleva sporten på plats.
– Jag är väldigt novis inom trav, men det här samarbetet känns väldigt spännande. Tidigare har vi bara haft ett par sponsorskyltar på Bodentravet, säger Martin Öhman.