Än så länge har bara Lapland Resorts ansökt om skoterförbud denna säsong. Och Kiruna kommun hoppas att det ska förbli så.
– Jag är lite lur på att det inte kommer bli någon mer ansökan, om det inte vräker ner snö, säger Anders Burman, enhetschef på Tekniska Verken.
Det är hans avdelning som har ansvaret för skoterleder och skriver yttranden rörande skoterförbuden. Men än så länge har gynnsamma snöförhållande gjort att ansökningarna om skoterförbud uteblivit.
Kommunen har återigen ansvaret att bevilja eller neka förbuden efter den lagändring som genomfördes i fjol. Förra vinterns snöläge gjorde att situationen var kärv för renskötarna i kommunen och de behövde stora ytor för att freda renhjordarna.
Besluten om skoterförbud tas i fullmäktige och Stefan Sydberg (M), vice ordförande i kommunstyrelsen är glad att inga fler ansökningar än Lapland Resorts kommit in.
– Vår grundförhoppning är att vi kan leva i symbios, skoteråkare, stugägare, renskötare och besöksnäring utan att det ska till några förbud, säger han.
Han understryker att det är ett lagbrott att stressa renar och att det borde räcka för att folk ska visa hänsyn. Ännu har inte kommunen lyft frågan om friåkningsområden som är en verklighet i andra kommuner. Men en annan sak hägrar på horisonten som kan vara oroväckande för de som njuter av att köra skoter fritt i fjällen.
– Vi följer ju den enmansutredning som pågår och ska vara färdig i slutet av året om jag inte missminner mig, säger Sydberg.
Utredningen rör en översyn av terrängkörningslagen som inte ändrats på årtionden och som miljöminister Karolina Skog (MP) presenterade förra året kan det innebära rejäla inskränkningar av skoteråkningen.
– Känslan just nu är att det kommer att bli en tvärvändning, att all åkning kommer att bli förbjuden och att det kommer att bli krav om att ansöka om tillstånd att köra skoter, säger Stefan Sydberg.
– Det vore en fullständig katastrof för Kiruna.
Varför?
– För att en stor anledning för många att bo här är ju friheten att kunna åka iväg med sin skoter och fiska.
Han hoppas att kommunen både ska bli remissinstans i utredningen och att kommuner ska få möjlighet att bevilja åkning på ett större område permanent. Om än mer begränsat än idag.
– Överlag ser jag inte att vi har ett jätteproblem idag, så länge alla respekterar varandra.