Tågen mellan Luleå och Boden börjar rulla 2017. För att det ska bli persontrafik även på Haparandabanan året efter behöver staten eller EU gå in med pengar.
– Vi saknar lite resurser för Haparanda, säger regionala kollektivtrafikmyndighetens myndighetschef Kenneth Johansson.
Med de 10,3 statliga miljonerna möjliggörs turer för pendling på morgonen och eftermiddagen. Trafiken kan bli ännu mer omfattande om ansökan om EU-medel från Tillväxtverket beviljas.
– Får vi mer medel kommer vi ha tätare turer. Som det ser ut nu är det arbetsresor som är prioriterade, men kan vi komma åt ytterligare resurser kan det bli en dubbeltur mitt på dagen.
Fördelarna med en tåglinje skulle visa sig även utanför Norrbotten.
– Det här är en satsning på den botniska korridoren för att sammanlänka EU:s tågtrafik, säger Kenneth Johansson.
Från Luleå skulle både Uleåborg och Rovaniemi gå att nå på tre timmar och Luleå tekniska universitet, sjuksköterskeutbildningen i Kemi och Uleåborgs universitet som bland annat har läkarlinje skulle länkas samman. Något som får det att vattnas i munnen på Peter Waara.
– Det är en utbildningsregion som blir tillgänglig på ett helt annat sätt än när nationsgränsen ses som ett hinder, säger han.
Kommunalrådet ser även vinster för arbetspendlingen inom länet.
– Pendlingen sker redan fast på gummihjul. Järnvägen skulle konkurrera med bilen på ett helt annat sätt än vad bussen gör i dag. Det finns många starka skäl till varför staten behöver gå in och leverera som landstinget och kommunerna levererar.