Jättesatsning på 80 mil lång skoterled

En närmare 80 mil lång skoterled. Det ska bli verklighet från Haparanda i söder till Karesuando och Kiruna i norr. Målet: att göra Tornedalen mer attraktivt. ”Här finns en jättepotential”, säger verksamhetsledaren Björn Winsa.

En närmare 80 mil lång skoterled ska sätta Tornedalen på kartan. Verksamhetsledare är Björn Winsa.

En närmare 80 mil lång skoterled ska sätta Tornedalen på kartan. Verksamhetsledare är Björn Winsa.

Foto: Pär Bäckström/Privat

Tornedalen2022-03-16 11:03

Totalt har 10 miljoner kronor beviljats från bland annat Jordbruksverket till projektet som kallas T4, initierats av Leader Tornedalen 2020 och sker i samverkan mellanTornedalskommunerna Haparanda, Övertorneå, Pajala och Kiruna. Konkret handlar det om att rusta och knyta ihop befintliga friluftsleder med nya, bygga säkra överfarter över vägar och vattendrag.  Och att iordningställa rastplatser längs hela sträckan.

– Sammanlagt räknar vi med att bygga 140 broar och ställa i ordning mellan 15-20 rastplatser med grillkåtor av god standard, vedbodar och dass, säger Björn Winsa.

Tanken är att man genom att binda ihop platser och besöksmål ska öka attraktiviteten för Tornedalsområdet:

– Det gäller både för de som redan bor här och de som kan tänkas flytta hit. Men även för besöksnäringen, säger Björn Winsa och framhåller apropå detta att leden inte bara är tänkt till skoteråkare:

 – Den ska även kunna användas för skidåkning, liksom för hundspannskörning som brukar ordnas av besöksnäringen.

Björn Winsa har själv sina rötter i Tornedalen och tycker att området har stora outnyttjade turistiska möjligheter:

– Här finns en jättepotential. Men ser man exempelvis på laxfisket har vi varit dåliga på att ta vara på det. Förhoppningsvis kan det bli bättre.

Redan i april ska en första genomgång av sträckan göras under ett skotersafari. Till sommaren väntas sedan spaden sättas i jorden, med hjälp av ett antal föreningar. 

– Arbetstimmarna är tänkta att bli ideella, medan pengarna ska gå till att hyra in maskiner, köpa utrustning för sladdning, grillkåtor och annat. 

Största utmaningen brukar vara att få till långsiktiga lösningar för drift och underhåll. Vad är planen här? 

– En möjlighet är att finansiera underhållet med ledavgifter. Men inget är givet. Det är något vi ska se på.

I juni 2024 då projektet avslutas ska leden vara färdig. Jobbet ska göras i två etapper. Först mellan Haparanda, Pajala och Kiruna. Därefter från Karesuando till Pajala. Men redan nu planeras en fortsättning. 

– Planen är en året-runt-anpassning så leden även kan användas sommartid, säger Björn Winsa.

Är led-området Tornedalens nya turistmecka? 

– Det beror lite på hur man definierar Tornedalen. En lång sträcka ska ju gå inom Kiruna kommun. Men det blir absolut en viktig pusselbit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!