Stämningen är på topp i Botnia business house i Torneå när Kjell Skoglund, VD för Finsk-svenska handelskammaren, knyter ihop ett blågult band med ett blåvitt. Informationsavdelningen på den Finsk-svenska handelskammaren är invigd. Skoglund har varit med från början.
– Folk ville ha ett tätare samarbete och jag tände på den idén direkt.
Den Finsk-svenska handelskammaren arbetar för att råda bot på handelsblockaderna mellan Finland och Sverige. I år fyller handelskammaren 80 år och för att utveckla verksamheten ytterligare blev tanken på en informationsfilial en verklighet. Handelskammaren hjälper idag företag med konkreta problem, exempelvis kontaktnätverkande, resor och hur man öppnar ett svenskt bankkonto.
– Det kan vara ganska komplicerat med enkla saker, trots att vi är lika, säger Skoglund.
Tomas Blomster är regionschef på Företagarna i Norrbotten. Även han menar att det är många som fastnar med mindre problem.
– Det finns många frågor. Det finns utmaningar mellan länderna och det kan bli ett hinder om man fastnar i dem.
När Blomster fick frågan om att vara en del i arbetet tvekade han inte.
– Det är toppen! Vi behöver det här. Vi behöver en central samlingspunkt där vi kan hjälpa svenska företag att etablera sig i Sverige och tvärt om.
Förhoppningen är att fler företagare kommer våga etablera sig i grannlandet om de vet var de ska vända sig för hjälp och rådgivning. Peter Waara, kommunalråd i Haparanda och styrelseordförande för Tornedalsrådet, tror att en satsning på en informationsfilial kommer att göra mycket för företagarna i området.
– Det här innebär en oerhört betydelsefull utveckling för vår region. Det är en jätteviktig satsning.
Peter Juntti, tillväxtchef i Haparanda kommun, delar Waaras tankar kring satsningen.
– Det är ett samarbete som ger regionen väldigt mycket. Det har ett starkt symboliskt värde och vi får ytterligare samlad kompetens. Man lyfter det till en annan nivå än tidigare.
För att lyckas med ett företag krävs tid och engagemang. Kjell Skoglund menar att det man måste ha viljan att verkligen satsa om man vill driva ett eget företag.
– Det är inte alltid folk vet vilken hård konkurrens det är. Man måste ha uthålligheten att satsa i några år.
Hur ska man lyckas med sitt företag på andra sidan gränsen?
– Lär er landets kultur och språk. Förbered er på att jobba långa dagar. Ni har väl ett uttryck i Sverige? Trägen vinner.