Med varmluftsballong vid gränsen
Minnesrika upplevelser är målet när aktivitetsarrangören Vesa Vallo hittar på någonting nytt. Nu är det dags för varmluftsballongs färder. På lördagen lyfter den första ballongen mot skyn.- Känslan går möjligen att jämföra med att åka segelbåt, säger Vallo.
- Alla är välkomna att titta, men parkera inte för nära utan vidta försiktighet, säger Vesa Vallo, arrangör.
Från klockan fyra är ballongen på plats och vid sju-tiden kommer den att lyfta och föra sina passagerare upp i luften på en svävande tur, där tystnaden bara bryts av häpna utrop och puffarna från elden som skickar upp varm luft i ballongen.
- Det är fantastiskt att åka varmluftsballong. Första gången jag gjorde det var 1991 och det var oförglömligt. Känslan går möjligen att jämföra med att åka segelbåt, allt är tyst och man går dit vinden blåser.
Upp och ned
Var landningen sker är däremot lite osäkert.
- Det går att bestämma vilken tid man ska landa, men det är svårare att utse landningsplats. Därför har vi fyra olika att välja på. Vi flyger i en timme.
Vallo säger att det är enklare att flyga på vintern, då det går att landa på isen och på ängarna som nu har värdefulla grödor på tillväxt.
- Det är farligare att gå över en väg.
- Samma som du skulle ha haft på dig om du ska ta en öl på terassen. Varmluftsaggregatet värmer bra och det varken blåser eller regnar i korgen.
- Det är en vanlig fråga. Det behövs inte, ballongen är en fallskärm i sig själv.
Men säkerheten är en viktig fråga och väderleksförhållandena studeras noga före färd. Likaså säger Vallo att bara piloter med lång erfarenhet anlitas.
- Vi samarbetar med företaget Moments där de flesta piloterna har över tio års erfarenhet.
Erfarenhet och säkerhet
I över 25 år har Vesa Vallo arbetat med upplevelsepaket och anordnar allt från rally, båtturer, guidningar, nästan ingenting är omöjligt.
- Jag har lärt mig att allting går.
Tanken på att anordna ballongflygningar över gränsen har funnits länge. Men aktualiserades först i år när Vallo hade skolträff efter 35-år.
- Jag träffade piloten Marti Haapali och ämnet kom upp. Han svarade "Varför har du inte ringt?".
Resultatet av diskussionen syns idag stiga till väders i Torneå.
- Nu hoppas vi på Luftfartsstyrelsens ja, till att även flyga över landsgränsen. Men idag får vi hålla oss i finskt luftrum.
Redan i slutet av september är det dags för nästa nyhet i gränstrakten.
- Då börjar vi med segelflyg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!