Händelsen i Älvsbyn inträffade natten mellan juldagen och annandagen på Kyrkmalmen. En man vägrade betala för sin taxiresa och då chauffören Dan Hedman insisterade blev kunden våldsam och slet chauffören i håret och utdelade två slag varav det ena träffade hans ansikte.

– Jag har ett litet märke på kinden. Men jag har varit med om värre, säger han.

Dan Hedman har arbetat som chaufför på Älvsby taxi i ungefär ett år.

Artikelbild

| En av Älvsby taxis chaufförer blev utsatt för våld under julhelgen.

– Jag har varit med om att någon kund varit smågormig men inte något sånt här. Jag kände mig inte rädd men jag var tvungen att avlägsna mig från platsen för jag blev arg till slut.

I bolagets taxibilar finns varken kameraövervakning eller larm. Vissa åkare har däremot infört kameror i sina bilar. Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud Transportarbetareförbundet avdelning 26 har inte blivit kontaktad av medlemmar angående arbetsmiljöproblem på grund av våld och hot.

– Men jag kan inte svara om mina kollegor har blivit det.

I taxiförarutbildningen ingår delar som handlar om hot om våld, rånrisk och överfall.

– Man är medveten om riskerna. Det här är ett riskyrke, det är inte frågan om annat, säger Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud Transportarbetareförbundet avdelning 26.

Hon hänvisar till Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA) om hur branschen arbetar med säkerheten för taxichaufförer. De arrangerar bland annat kurser.