Handlare rasar över utebliven mjölk

Uteblivna och sena leveranser slår hårt mot glesbygdshandlaren Anita Kalla i Tärendö. "Det kan handla om 60-70 000 kronor per år i förlust", säger hon.

Kritisk. "Mjölken är en så pass viktig basvara och när vi inte har den blir kunderna irriterade", säger Anita Kalla om Norrmejeriets försenade leveranser.

Kritisk. "Mjölken är en så pass viktig basvara och när vi inte har den blir kunderna irriterade", säger Anita Kalla om Norrmejeriets försenade leveranser.

Foto: Privat

Tärendö2016-07-11 19:22

Företagaren Anita Kalla driver livsmedelbutiken ICA-toget i Tärendö, en litet samhälle som ligger drygt fyra mil utanför Pajala, och hon har på senare tid blivit väldigt kritisk över Norrmejeriets leveranser till butiken.

Främst handlar det om företagets leverans utav mjölk. Hittills den här månaden har en leverans uteblivit helt och i fredags var den försenad tre och en halv timme.

– Mjölken är en så pass viktig basvara och när vi inte har den blir kunderna irriterade. Det blir en dålig stämpel för butiken och till slut kommer inte kunden in i butiken längre, säger Anita Kalla och tillägger:

– Den gången jag är sen med att beställa och måste ringa in beställningen får jag ett påslag på frakturan. Men när de kommer sent med leveransen händer det inget.

Hon berättar att butiken har sin högsäsong under sommaren eftersom det inte enbart är ortsborna som besöker butiken – utan det kommer även människor från utbyarna och stugorna i området. Försäljningen och leveransen under sommaren är alltså avgörande för butikens överlevnad under vinterhalvåret.

– Semesterperioden innebär en ökad arbetsbelastning för oss glesbygdsbutiker. Vi har inte samma resurser att kalla in extra personal, utan vi måste ha den inkomsten för att överleva perioden oktober till mars. Då kan inte en leverans komma flera timmar senare till en butik när alla andra butiker får leveransen på morgonen.

Enligt Kalla handlar det om en förlust på tusentalskronor som hon egentligen skulle behöva om något skulle inträffa i butiken.

– Det kan handla om 60-70 000 kronor per år i förlust.

Norrmejeriet bekräftar missarna som skett den här månaden och att de försökte hitta orsaken till den uteblivna leveransen i början av månaden.

– Den hade blivit fellevererad och vi kunde inte spåra via systemet var den hade tagit vägen. Vi ringde runt till alla på området, men det var ingen som hade fått en vagn för mycket. Det är bara att beklaga missen, säger distrubitionschefen Kent Lindbäck.

Han berättar att det är väldigt intensivt under sommaren och att det speciellt under storhelger kan bli en del avvikelser – som det var när leveransen i fredags kom flera timmar försent. Extra resurser hade även satts in, men trots förstärkningen blev det ändå förseningar.

– Det händer och det kommer säkert hända igen. Men vi jobbar på ett nytt systemstöd som förhoppningsvis ska förhindra det i framtiden.

Företaget har även krediterat bort utgiften för den uteblivna mjölkleveransen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om