SJ förbereder just nu upphandlingen av ett trettiotal snabbtåg för att på sikt fasa ut äldre, lokdragna tåg. Den investeringen beräknas kosta mellan fem och sex miljarder kronor och tågen ska trafikera hela Sverige. Samtidigt påbörjas en uppfräschning av all X 2000-tåg som kommer att kosta 3,5 miljarder kronor.
– Stolar, mattor, tak, bistro. Det enda som kommer att vara kvar av de gamla X 2000 är egentligen skalet, säger Crister Fritzson som är vd på SJ.
Nattågen kommer också att fräschas upp. Men i Norrbotten kommer förändringarna inte att lämna ett stort intryck. SJ har 60 nattågsvagnar varav 10-20 trafikerar norra Sverige.
– Övre norrland trafikeras i huvudsak av Trafikverkets vagnar. En del av våra nattvagnar kommer att trafikera under högsäsong på sommaren, säger Crister Fritzson.
Crister Fritzson säger att det är ett historiskt ambitiöst föryngringprojekt från SJs håll.
– Vi har någonstans mellan 300 och 500 miljoner kronor i löpande underhåll varje år. Men det här ligger alltså helt utanför den kostnaden, säger han.