Varför kan jag inte hämta ut ett pass eller nationellt id-kort under stoppet?
En person får bara inneha ett giltigt pass och när systemet ligger nere kan vi inte kontrollera om den som hämtar ut ett pass redan har en giltig passhandling. Vi kan inte heller makulera eventuella giltiga pass.
Jag har redan bokat tid. Kommer jag att kunna ansöka på den bokade tiden?
Ja, de som har bokat tid kommer att kunna lämna in sin ansökan. Men under stoppet hanteras alla ärenden manuellt och det gör att det kan ta lite längre tid än normalt vid själva ansökningstillfället.
Kan jag under stoppet gå till en passexpedition med drop-in-tider för att ansöka om ett pass?
Ja, men vi rekommenderar att du ansöker före eller efter stoppet eftersom det kan bli längre väntetider än normalt. Det beror på att vi under stoppet måste handlägga alla ärenden manuellt.
Hur mycket det längre tid tar det att få sitt pass eller nationella id-kort om jag ansöker under stoppet?
Det kan ta någon eller några dagar extra eftersom vi i efterhand måste lägga in alla uppgifter i systemet när det är igång igen. I normalfallet ska man ha sitt pass inom fem arbetsdagar.
Jag bor utomlands och har bokat tid den aktuella perioden. Vad gör jag?
Är du svensk medborgare, bor utomlands och har bokat tid för ansökan om pass eller nationellt id-kort under stoppet behöver du vända dig till aktuell ambassad för mer information.
Källa: Polisens hemsida.