SOS International har ett tiotal elbilsmärken knutna till sig och tjänster runt laddstolpar efterfrågas och levereras.
– Vår satsning på att verkligen förstå de särskilda behoven kring en elbil gör att SOS International har fått många nya kontrakt på sistone", säger Anders Jansson på SOS International Mobility Division Sverige.
SOS Internationals nätverk av bilbärgare får fortlöpande utbildning och snart har samtliga gått den två dagar långa utbildningen som arrangeras i samarbete med Training Partner i Arlandastad.
– Allt fler uppdrag handlar om att hantera elbilar. Men också att ge service till den drabbade, säger Markku Reinikainen, nätverkschef på SOS International.
Särskilda risker vid olycka med elbil, enligt SOS International
* Batteriet kan börja brinna. Ett brinnande batteri är dessutom särskilt svårt att släcka.
* Vatten kan verka strömförande. Om ledningarna i elbilen är blottade finns stor risk att få en elstöt.
* Vägar måste spärras av med betydligt större marginal. Allt för att trygga omgivningen vid en eventuell brand eller explosion.
* De allra flesta elbilar får ej bogseras eller dras, utan måste transporteras på flak. Bogsering kan medföra svåra följdskador på bilens drivlina och batteri.