– Vi följer priserna på över 300 000 livsmedelsvaror på veckobasis över nästan samtliga svenska livsmedelskedjor och pilarna pekar generellt kraftigt uppåt, säger Michael Kärrberg, vd för företaget Foodrunners som arbetar med att hjälpa konsumenter att hitta bättre produkter och priser i livsmedelshandeln, i ett pressmeddelande.
Media har rapporterat en hel del om höjda priser på livsmedel de senaste månaderna. Livsmedelspriserna har under första halvåret 2022 ökat med 9,1 procent, enligt Foodrunners.
– Vi har möjligheten att kunna mäta både enskilda varor, men också större kassar över tid och har valt att specialstudera smör, snacks, bröd och falukorv. Då vi inte bara är ett prisjämförelseverktyg utan fokuserar på att hjälpa konsumenten handla sin totala kasse så billigt som möjligt har vi kunnat följa priser i kombination med förändrat köpbeteende, berättar Andreas Johansson, CTO för Foodrunners och fortsätter:
– Det sker en jätteökningar på mejerivaror och grönsaker, men även svenska klassiker såsom falukorven, ostbågarna till helgen och brödet har skjutit i höjden. Det har varit tre prishöjningar hittills i år och det har vi aldrig tidigare sett.
I en undersökning i över 1 000 butiker har de kunnat se prisökningar på i snitt 21,6 procent på smör, 15,2 procent på falukorv, 7,1 procent på bröd och hela 19,3 procent på snacks, skriver de i pressmeddelandet.
– Det ser tyvärr ut att fortsätta så under hösten. Det är en allvarlig trend och den börjar påverka konsumenter och deras köpbeteende nu, säger Andreas Johansson.