Nytt förslag ska försvåra trimning av A-traktorer

Transportstyrelsen föreslår nya tekniska krav på hur hastighetsbegränsningen av A-traktorer ska vara utförd. ”Målet med de nya reglerna är att höja trafiksäkerheten och få fler att följa reglerna,” säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen.

Förslaget om nya tekniska krav för a-traktorer ligger just nu ute på samråd och man inväntar synpunkter från berörda myndigheter.

Förslaget om nya tekniska krav för a-traktorer ligger just nu ute på samråd och man inväntar synpunkter från berörda myndigheter.

Foto: Johan Nilsson/TT

Sverige2024-06-19 15:30

Vid årsskiftet 2023-2024 fanns det omkring 56 000 registrerade A-traktorer i Sverige. Åldersgränsen för att få ta AM-kort är 15 år och den får inte köra snabbare än 30 km i timmen, en hastighetsgräns som inte sällan bryts. 

2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av förändrat regelverket för att öka trafiksäkerheten för A-traktorer. Sedan dess har flertalet förändringar skett. 

Nu kommer Transportstyrelsen med ett nytt förslag på nya tekniska krav för att enklare kunna upptäcka om A-traktorer är trimmade. Vissa typer av elektroniska hastighetsbegränsningar som används i dag är enkla att manipulera, samtidigt som det i många fall är mycket svårt att kontrollera på vilket sätt de har manipulerats. I det nya förslaget listas nya och tydligare tekniska krav på hur hastighetsbegränsningen av en A-traktor ska vara utförd, det handlar till exempel om hur hastighetsregulatorn ska installeras.

– Vi har tydliggjort kraven. Det blir som en checklista att följa för att göra det enklare för både föräldrar, besiktningsföretag och polis att kontrollera om en A-traktor har manipulerats, säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande. 

Förslaget ligger just nu ute på samråd och man inväntar synpunkter från berörda myndigheter. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!