Om en bil krockar, ska ett automatiskt nödlarm skickas till landets larmcentral med information om plats och händelsen. Men den svenska regeringen är tveksam till om systemet ska vara obligatoriskt, skriver tidningen Riksdag och departement.
Enligt EU-kommissionens beräkningar kan dödsolyckorna reduceras med en tiondel om ett automatiskt larmsystem införs. Räddningstjänsten kan vara på plats upp till 50 procent snabbare i glesbygd, enligt en utredning som kommissionen gjort.
Föråldrad teknik
EU-kommissionen anser att systemet ska vara obligatoriskt för att få en enhetlig larmkedja över hela unionen. Förslaget ska nu godkännas av ministerrådet och parlamentet.
Den svenska regeringen vill att varje enskilt land ska besluta om vilken teknisk standard som ska gälla. Mobiloperatörer och andra delar av industrin har tidigare varnat för att den teknik som förslagits för att skicka larmen kan vara föråldrad. Därför är det bättre om man väljer en mer teknikneutral lösning och att systemet inte blir obligatoriskt, skriver tidningen Riksdag och departement.
Under 2011 skedde cirka 1 100 000 trafikolyckor på EU:s vägar där cirka 30 000 personer dödades och fler än 1 500 000 skadades.