Konsumentverket lägger ner ärende mot Early Bird

Konsumentverket avslutar ärendet mot leveransföretaget Early Bird – som fick kritik efter försvunna paket.

Konsumentverket lägger ner ärende mot Early Bird.

Konsumentverket lägger ner ärende mot Early Bird.

Foto: Patrik Lundin/SvD/TT

Sverige2023-01-20 18:30

Konsumentverket beslutade att granska Early Bird förra året efter att de fått in anmälningar mot leveransföretaget. Kritik riktades bland annat mot den tidiga leveransmetoden och att konsumenter inte fick sina paket trots leveransbekräftelser.

Företaget har sedan dess, både skriftligt och i möte med KO, fått svara på kritiken. Myndigheten har efter detta beslutat att avsluta tillsynsärendet.

– Med hänvisning till bolagets yttrande, mötet mellan bolaget och Konsumentverket och utfäst åtgärd anser Konsumentverket att ytterligare åtgärder från vår sida inte är nödvändiga, skriver myndigheten.

Early Bird lovade under mötet att uppmana e-handlare, i den mån konsumenter har möjlighet att välja fraktalternativ, förtydliga vid vilken tidpunkt leveranser sker och att leverans kan ske genom påse-på-dörren-leverans.

De har infört en tjänst de kallar för hemleverans, som sker eftermiddag/kväll, och förklarar att det finns möjlighet att kräva kvittering i form av signering vid leverans. Nästa steg för att utveckla frakttjänsten genom att göra det möjligt för konsumenten att pausa leverans eller ändra leveransadress. Detta väntas vara infört efter första kvartalet 2023.

Vidare förklarar leveransföretaget att de arbetat med införande av fotografering vid leverans, men att det är oklart när funktionen kan vara i bruk. Det är inte beslutat om samtliga leveranser kommer fotograferas.

Leveranser till en box är även ett pågående projekt, men ingen tidsplan för det angavs under mötet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!