Kompetenslyft inom handelns mindre företag

Digitaliseringen ställer nya krav på handelsföretagen och deras anställda. Till våren finns Handelsrådets kostnadsfria utbildningar inom digitalisering för anställda i mindre handelsföretag.

Från och med våren 2022 till och med våren 2023 får handelsföretag med upp till och med 49 anställda möjlighet att delta i avgiftsfria utbildningar, med tid som enda insats. Det skriver Handelsrådet i ett pressmeddelande.

Från och med våren 2022 till och med våren 2023 får handelsföretag med upp till och med 49 anställda möjlighet att delta i avgiftsfria utbildningar, med tid som enda insats. Det skriver Handelsrådet i ett pressmeddelande.

Foto: Jessica Gow

Sverige2022-01-11 18:00

Handelsrådet driver sedan våren 2019 ESF-projektet ”Kompetenslyft för handeln” med utbildningar för handelsföretag. Projektet medfinansieras av Europeiska socialfonden. Målet är att stötta handeln med viktig kompetensutveckling utifrån handelns digitala transformation.

Från och med våren 2022 till och med våren 2023 får handelsföretag med upp till och med 49 anställda möjlighet att delta i avgiftsfria utbildningar, med tid som enda insats. Det skriver Handelsrådet i ett pressmeddelande.

– Vi vet att efterfrågan är stor, och nu kan vi ge fler företag den här kostnadsfria möjligheten till kompetensutveckling, säger Helen Rönnholm, Handelsrådets kompetens- och utbildningsexpert.

Totalt erbjuds sju utbildningsmoduler med titlar som ”Marknadsföring i sociala medier”, ”Kundservice och kundbemötande 2.0” och ”Träffa rätt i din digitala marknadsföring”. Varje utbildning är fyra timmar lång och sker digitalt. Vissa av utbildningarna riktar sig till ägare/verksamhetsansvarig och andra till företagets medarbetare.

– Många av handelns företag är mindre företag, med upp till 49 anställda. Nästan hälften av partihandelsföretagen är i den här storleken. För detaljhandelsföretagen är motsvarande siffra dryga 40 procent, säger Handelsrådets vd Mats Johansson och fortsätter:

–Vår nya utbildningssatsning träffar därmed just den grupp av företag som vi sedan tidigare vet kämpar med digitalisering, lönsamhet och följderna av covid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!