Fortsatt tillväxt i dagligvarubutikerna

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Foto: Isabell Höjman/TT

Sverige2022-03-16 16:00

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 4,2 procent i februari, jämfört med samma månad förra året. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för femte månaden i rad.

– Försäljningsutvecklingen i butik fortsatte uppåt under månaden. Jämförelsetalen är relativt låga, då februari 2021 var den första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt i de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel. 

Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 18,8 procent jämfört med samma månad förra året. Hemleverans minskade med 11,9 procent och upphämtning i butik med 25,1 procent. Jämförelsetalen var starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 143,2 procent i februari 2021. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 5,9 procent.

– E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin, säger Karin Brynell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!